AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
715

328i felsök

23
Påven
518i Touring -94
Står med en 328i motor i en Volvo kaross, startar inte, vad börjar man med att kolla?
Kam och vevgivare är bytt av föregående ägare till nya pirat, bilen har passerat några ägare så jag vet inte ursprungsproblemet tyvärr.
Tänkte att jag kunde slänga på delar till den startade men har ju en av varje, Siemens, Bosch och motronic så det sket sig ju 😂
Ingen gnista eller bränsle, det lutar ju åt nån av givarna kan man tycka, har provar med en Icarsoft med adapter obd men det gick inte att koppla ihop.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Påven : Vad är det för motor? M52B28? M52B28TÜ? Eller modernare (typ N20/N26)?

De där kam- och vevaxelgivarna gjorda i Kinesium kan du ta bort och kasta i papperskorgen.

@Påven : Vilka felkoder får du?
(Eftersom motorn sitter i en annan kaross så är EWS-problematik, alltså startspärrssystemet, något som har hög sannolikhet och därför är det extra intressant med felkoder).
23
Påven
518i Touring -94
28 6 s 1 står det på blocket, alu så M52? Febi står det på kamgivaren vev givaren bara ett nummer vad jag kan se.
Är ju med någon nyckel och ringen ihop med en låda som det klickar i när man för in nyckeln, fungerande då?
Nej jag fick ingen kontakt med den icarsoft jag har för obd 2 och en adapter kabel över till BMWs runda.
Ström finns vid tändspolar och spridare vad jag förstår men inte signalen för att göra något. 🤷😂
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag gissar det är en 6-cylindrig motor, det ringar in det isåfall till M52B28 eller M52B28TÜ.

Om du bara har en puckel (som är framför insugskamaxeln) så är det en M52.
Om du har en stor puckel som sträcker sig över både insug och avgas så är det en M52TÜ.

Du har rimligtivs EWS II och det är en tvåstegsraket.
=> Första steget så läses nyckeln av med ringantennen runt tändnyckelhålet och verifieras mot EWS (startspärrstyrenheten). Om detta stämmer så tillåter EWS att startmotorn dras runt. EWS har även input från range switchar och andra inhibitatorer men eftersom startmotorn går runt så behöver man inte felsöka kring dessa.
=> Andra steget så kommunicerar EWS (startspärrstyrenheten) och DME (motorstyrenheten) med varandra och utbyter interna nycklar, ISN = Individual Serial Number, med varandra. Om dessa nycklar stämmer så kommer DME att släppa på tändning och bränsle.

Men du kan även ha ett EWS III.2 eller ett EWS III.3 system.
Den stora skillnaden som introducerades i EWS III.3 var att man nu kör med rullande koder i både EWS och DME som måste vara synkroniserade (det vill säga båda styrenheter måsta stega upp och missar den ena det så är de ur synk och du får precis det fenomen du beskriver).
Det är lätt (speciellt när styrenheter blir strömlösa, kopplas in och ut, alla möjliga startförsök görs med och utan styrenheter inkopplade och allt annat) att vad då måste göra är att synkronisera om EWS och DME.

Det är alltid spänning till tändspolarna (i tändläge START och RUN). De är ground side switchade på dess primarspolar (DME sluter primärspolen mot jord när den vill ladda upp magnetfältet och öppnar sedan vilket gör att magnetfältet kollapsar och all energi har ingenstans att gå förutom via sekundärspolen och ut mot tändstiftet där den tar ett skutt längst ut i änden vilket skapar en gnista och drar vidare mot jord).

@Påven : Togs DME- och EWS- modulerna från samma bil? Från vilken bil kommer motor och styrenheter ifrån (gärna då 7 sista siffror i chassinummer)?

@Påven : Du behöver få igång ett diagnostikverktyg - det är bare minimum för felsökning.

@Påven : Hur mycket erfarenhet har du av felsökning? Detta kanske är något som du behöver lämna över till någon med lite djupare kunskap och som har olika alla de olika typer av verktyg som behövs vid felsökning?
Fast kanske lite för tidigt att ge upp ännu! :-) Får du igång diagnostikverktyget så har du möjlighet till mer information (eller iallafall möjlighet att läsa ut felkoder och kanske få en riktningsvisare i vilket eller vilka subsystem som man ska felsöka vidare i).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.