AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
820

Fråga angående bmw 525d-05 med 163hk

Je
2
Jejja
525d-05
Tjena precis köpt en bmw 525d från 2005 (e61) och funderar på att köpa en downpipe, men nu har jag stött på problem. Jag hittar ingen downpipe till min motor. Det står på de jag kollar på att de passar min årsmodell men det står i beskrivningen att den passar motorer med 177-218hk. Och kollar man i biluppgifter står det att min bil har 163hk och motorkoden är M57 D25 (256D2). Har jag en e39 M57a i min bil eller vad är det frågan om? Har läst på wikipedia och denna motor fanns inte med som allternativ till e61an den lägsta var 525an med 177hk. Kommer denna downpipe passa min motor eller bör jag skaffa e39ans downpipe, tack på förhand.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Enheten hästkrafter är inte en väl definerad enhet då samma effektsiffra varierar något beroende på om det amerikanska hk, metriska hk, tyska hk, franska hk och så vidare. Därför används W (eller kW när det gäller bilmotorer) då det är en mer homogen och väldefinierad enhet.

Dessutom så är det vanligt att samma motor kan ha en aningens olika effektsiffror på olika marknader (och söker man på nätet så blandar man automatiskt olika marknader). Utöver det så mäts ibland effektsiffror olika på olika marknader.

Din bil bör ju rimligtvis ha M57D25TÜ-motorn och utöver denna benämning finns numera två extra tecken som anger motorns effektnivå och revision som tex O0, O1, S1, T1 och så vidare (jag tror det hann slå igenom först i slutet av M57-motorns livstid).

Du har således en motor som har beteckningen M57D25O1.
O : Anger effektnivå (K-Kleiner, U-Unterste, M-Mittel, O-Obere, T-Top, S-Super)
1 : Anger revision (0-Original, 1-First update)

En E61 LCI (facelift) 525d har ju exempel en motor med beteckningen M57D30U2.
D30 : Lite större slagvolym
U : Lägre trimningsgrad (för just denna motorfamiljen)
2 : Andra uppdateringen

En E39 525 Touring har däremot en motor med beteckningen M57D25-0, vilket betyder helt ny utvecklad motor.

De som säljer dessa downpipes ska ju kunna specificera exakt vilka motorer den passar till och vad de syftar på. Om inte, så går man helt enkelt och köper prylarna från ett bättre ställe.
Je
2
Jejja
525d-05
Okej tack för svaret
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.