|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en bmw 520 xdrive från 2017 (f10/f11) Som har en del märkliga fel, Börjar med lite bakgrunds info och varnar och tackar er som orkar ta er tid att läsa den långa text. Det börja med att den varna för att något med adblue var fel till slut så startade inte bilen längre för den trodde att det inte fanns adblue. Bilen vart bärgad till mekonomen och dom lyckades få den att starta och gå 5mil till men kunde inte göra mer och sa att det troligt vis var en programvara uppdatering som var problemet. Jag åkte till en bmw orginal verkstad och dom trodde inte det var problemet och kunde inte göra uppdateringen om inte felet åtgärdades först, läste koderna själv och komma fram till att pumpen troligtvis gjort sitt. Tog då bilen till 2 motor optimerare varav en av dom lyckades koda bort adbluen men sen började nästa problem. Bilen varnar för att något är fel med drivlinan jag har läst ut följande felkoder 27A600,CF1531,E11498,E71448,C90D60. Hade felkod på bakre 02 sensorn men den bytte jag. Det har hänt 3 gånger att bilen inte startar, startmotor går inte runt men då har jag lyckas komma fram till att om jag drar ur säkring nummer 42 i handskfacket och sätter tillbaks den så startar bilen och går utan problem. Felsökningen jag jag har gjort är att försöka gå igenom det kablage som är hyffsat lätt åtkomligt och bytt batteri. Bilen går annars bra varken ryckigt eller limpmode. Egr kylare byttes i sommar av bmw (återkallad) Jag bytte grenröspackning i höstas efter som dom läckte. Kan allt detta bero på en programvaru uppdatering eller är det någon som har någon annan ide? Tack på förhand och trevlig helg! 😁 | |
|
Skriver ut vad fel koderna betyder. 27A600 DDE-styrmodul, variantkodning: jämförelse, kodningstämpel med vin, felaktig CF1531 fel meddelandegrupp 2, (effekt på körning betydande) meddelande egs-motagare (lokal can) DME/DDE-sändare (lokal CAN) E11498 inget meddelande (status, automatisk motorstartfunktion. 0x30B) mottagare kombi. Sändare DME/DDE E71448 inget meddelande (status för MSA. 0x30B). Mottagare IHKA, sändare DME/DDE C90D60 AUC-sensor: intern sensorfel Det är dom felkoderna som kommer tillbaks direkt när jag tar bort dom. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.