AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.392

Hur få Digital Key Plus reagera på telefon när man varit ifrån bilen ett längre tag?

js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Hur gör jag för att få Digital Key Plus att reagera på telefon när man varit ifrån bilen ett längre tag?
Har skaffat ny mobil, och då även fått möjligheten att installera och aktivera Digital Key Plus. Funkar bra och smidigt när jag nyligen varit i närheten av bilen med telefonen.
Men om telefonen har varit iväg från bilen ett lite längre tag, någon timme eller längre än så, så reagerar vare sig bil eller telefon på när de kommer nära vandra igen. Inte heller comfort access, att sparka under kofångaren bak, reagerar. Vill jag komma in i bilen så får jag hålla upp telefonen vid dörrhandtaget, dra i det ett par gånger och sedan vänta några sekunder så låser bilen upp.
Jag har provat med att öppna bmw-appen i förväg, jag har provat att skicka remotekommande till bilen tio minuter i förväg, jag har provat att öppna Wallet-appen i bilen och klicka på / öppna BMW-kortet, men inget av detta har hjälpt mig. Igår grejade jag en del i garaget, hade telefonen liggandes ett par metrar från bilen i åtminstone en halvtimme, aldrig någon reaktion från bilen.
Så vad behöver jag göra, eller konfigurera, för att få bilen att reagera på telefonen även när bilen stått ett tag?
Bil: i5
Telefon: Samsung S25+
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Vad har du för inställning, ska bilen låsa upp när du kommer nära eller när du försöker öppna bilen? Jag har ställt in på att den ska öppna när jag försöker öppna (använder ett dörrhandtag eller försöker öppna bakluckan) och märker samma sak, att den är lite seg att reagera i vissa fall. Men för mig är det mest när bilen stått still ännu längre (typ flera dagar till en vecka), när jag kommer till den på morgonen dagen efter jag parkerade den på eftermiddagen/kvällen så brukar den reagera direkt.

Den enda konfigurationen jag sett är just den att man kan välja att den öppnar när man kommer nära istället, men jag vill inte att den håller på att öppna bilen när jag går förbi garaget. Var mest nyfiken på om du har den aktiverad men det ändå inte öppnar bilen när du kommer nära?

Jag har iPhone förresten, ingen aning hur det skiljer sig där..
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Tack för svar!
Jag har "approach" aktiverat, så den tänder upp och låser upp när jag kommer nära. Jag ser samma uppträdande som du när jag rör mig inne i garaget, men inte om jag går förbi garaget på utsidan.
Har jag med mig KeyFoben så detekterar bilen denna mycket mycket oftare än vad den annars detekterar telefonen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har du kollat att du inte har något strömsparläge i bluetooth inställningarna? Vissa telefoner avaktiverar bluetooth under vissa förutsättningar. Kolla iaf, jag är ingen androidexpert.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Aha ok, och ändå har du problem att få den att vakna? Vad jag vet finns inga speciella inställningar kring det i bilen utan jag har nog samma tankebana som Löwet att det kan vara något på telefonsidan kanske?
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Har experimenterat lite mer de senaste dagarna, därav fördröjning på inlägg. Det tar lite tid att testa olika alternativ när bilen behöver gå i djupsömn för att se vad som funkar eller inte...
Nåväl, hittills har jag kommit fram till följande:
* När bilen nyligen hade kontakt med telefon eller keyfob funkar allt som det skall, inga problem. Telefonen plingar till och säger att Wallet har kontakt med bilen redan på hyggligt avstånd, bilen tänder upp när jag kommer närmare, och låser upp när jag är nära.
* Om bilen har stått ett tag så vill den ofta inte reagera på keyfoben. Om jag då sparkar under kofångaren bak, eller rycker i ett av framhandtagen så öppnas bakluckan "omedelbart" eller dörren låser upp inom någon sekund. Jag hör även hur bilens "boxar" "startar upp". Dock låses inte bilen upp om jag sparkar under kofångaren, utan det tar någon sekund när jag sedan rycker i förardörren innan den öppnar.
* Om bilen har stått ett tag (räcker med att handla på ICA, kanske 20 minuter) så vill den inte reagera på telefonen. Om jag då sparkar under kofångaren bak, eller rycker i ett av framhandtagen så tar det minst 5 sekunder innan något händer och bilen till slut vaknar till liv. Men när det väl händer något så öppnar sig bakluckan om jag sparkat under kofångaren, och bilen låser alltid upp sig.
* Dock väldigt frustrerande att behöva vänta så länge, ffa då bilen inte ger något som helst liv ifrån sig. Där är fördelen med keyfob att bilen reagerar snabbare samt att det går att tvinga fram ett resultat genom att trycka på knapparna på fjärren - då händer det alltid saker omedelbart.
==> Har någon annan råkat ut för något liknande? Har någon någon ide om vad som kan vara felet? För det skall väl inte vara så här?
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Konstaterade ganska snabbt när jag fått min 3-serie i höstas att Digital Key Plus inte hade samma innebörd för 3-serie som för de större bilarna: Med keyfob i fickan fungerar comfort access klockrent och blixtsnabbt oavsett hur länge bilen stått och oavsett om man vill använda sig av att röra handtagen, fotvifta eller bara närmar sig/ lämna bilen vid öppning stängning, fungerar alltid och omedelbart. När det gäller nyckeln via telefonen måste den tyvärr fortfarande vidröra handtaget ( vilket i min värld inte är key plus, men tydligen så kallas det så även på min bil) och det spelar ju ut mycket av funktionaliteten via telefonen, men är samtidigt praktiskt då man alltid har nyckeln med sig och den fungerar också alltid lika klanderfritt som keyfoben. Även praktiskt att via telefonen kunna dela på nyckeln. Så nej något borde vara fel när den även ibland med keyfoben i fickan tvekar vid öppningssekvensen. ( men som sagt har jag key plus "light" på min så den jobbar på ett annat sätt.)

Freude am Fahren, står det Digital Key PLUS även i din myBMW-app till G2x?
Ser att det i konfiguratorn numera står "Plus", men kanske ett misstag?
I min app till G22 (med gamla systemet) står det Digital Key.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Tackar för svaren! Fortsätt gärna komma med tips och ideer.
Jag ställer även en fråga i en ny tråd om någon har upplevt problem med att få comfort access att reagera på keyfoben då även detta problem blivit tydligare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.