AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.835

X3 vs 5 serie

Gl
282
GluffiS
520xD, Evo 8, Panigale V2, Monster 696
Tittar på att byta min miserabla Tesla mot nått bekvämt/praktiskt/bättre så har tittat på X3 och 5 serie. Budgeten är 300k eller strax över iaf. Så 520xD eller X3 2.0d från runt 2018-2019 hamnar man väl på då. Har inte hunnit provköra nått än, det kommer det oxo.
Men nån som har koll på hur vägljud/vindbrus osv är mellan dom två ?
Och inte minst, kan man sitta bekvämt om man är 170-180 i passagerarsätet om det är en bakåtvänd barnstol i baksätet? 5 Serien borde vara inte vara nått problem antar jag, men X3an har jag mindre koll på.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
En bekant körde en e61 i 10 år sen köpte han en x3 årsmodell 2019. Han tyckte e61an va klart bättre än x3an när det kom till ljudisolering i kupén.

Bara en persons åsikt men men... det är nog skillnad i komfort mellan en 3 och 5a, oavsett kombi eller suv.

Gl
282
GluffiS
Ja min E61a var rätt behaglig, nu hade den allting som fanns i tillbehörskatalogen som inte var M grejjer :) X3an lider väl av att vara just en SUV så då blir det automatiskt lite bullrigare. X5 är lite utanför min budget tyvärr :(

Får provköra en 5 serie i veckan. Provade en 320xD , från 2021 eller så, för nått halvår sedan och den var förvånansvärt bullrig.

Teslan har jag mätt , rudimentärt men iaf med samma utrustning och placering i fordon, till lika bullrig som min gamla Landcruiser med dubbdäck. Lite som en Dacia typ…
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Jag har nog inte upplevt så enorm skillnad mellan X3 G01 och 5-serie G30 på komfort och ljudnivå i basutförande, känns som det hänger mycket på vilken utrustning man hänger på. X3 G01 har ljuddämpande glas i framdörrarna som tillbehör som hjälper till lite, vet inte hur vanligt det tillbehöret är på begagnade. Har man lite biffiga däck på G30 så plockar den upp en hel del vägljud, 275 bredd bak är väl inte helt ovanligt med M-paket och dom kan bullra en del. Jag hade också gett komfortronden till G30 men det är inte milsvid skillnad är väl min poäng. :)

Om man pratar utrymme i framsätet med bakvänd barnstol hänger det också en del på utrustning. Komfortstolarna i G30 är biffiga så man behöver flytta fram sätet en del om man har bakvänd barnstol. G30 är oväntat trång med barnstol i baksätet.
Gl
282
GluffiS
Ja nån form av uppgrderade stolar tänker jag mig. Vill minnas budgetstolarnar ganska dåliga.

Är det bättre plats för barnstol i en X3?
Gl
282
GluffiS
Ja nån form av uppgrderade stolar tänker jag mig. Vill minnas budgetstolarnar ganska dåliga.

Är det bättre plats för barnstol i en X3?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Jag tror inte det nödvändigtvis är mer plats, men jag tror det är ganska lika. Vi bytte från 3-serie till 5-serie och trodde det skulle vara stor skillnad i innerutrymmen med tanke på skillnaden i storlek på utsidan men det mesta av utrymmet går till annat än baksätet kan man säga. :) Jag upplever X3 rätt rymlig men en del av det är ju att man sitter lite annorlunda och kliver mer rakt in i bilen än ner i bilen. Men våra barn sitter framåtvända nu så har ingen förstahandserfarenhet med bakåtvänd stol i X3. Hade dock en G31 med komfortstolar ett tag med bakåtvänd stol och det är inte så värst mycket plats kvar framför den.
Gl
282
GluffiS
Får mäta helt enkelt då, Teslan är juh inte stor på nått vis o junior lär sitta bakåtvänd nått år till. Sedan tror jag inte många bilar har gott om plats efter man bänt i en bakåtvänd stol. Hade en Landcruiser innan o det var inte jättebäst heller :) Men ja betydligt bättre än Teslan... Får ta o mäta när jag provkör helt enkelt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.