AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.576

E91 N46 Startar inte - Felkod 2A83/2A88/2A70

Sida 3 av 3
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Dags för uppdatering igen, har väntat på delar och verktyg jag saknat samt livet har kommit emellan :-)

Status nu är att jag lossnat VANOS på båda sidor, roterat avgaskammen så att den står i rätt läge, insugskammen stod redan rätt. Jag har fixerat allt i bakkant, monterat nya VANOS-enheter, fixerat "sensor-skivorna", förspänt kamkedjan och dragit åt enligt spec. (20 Nm + 90 grader + 90 grader). Så nu är det återställningen kvar!

//Stenback
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Jaha, då har vi kunnat konstatera att den inte startar. Tänder på typ två cylindrar men går inte igång.

Testade kompressionen igen och den är kass på två cylindrar och bra på två cylindrar. Så känns som att ventilerna på avgassidan fått sig en kyss på två av cylindrarna. Lossade ventilkåpan igen och det är inget fel på timingen den här gången.

Så nu är det väl bara att bryta ihop och komma igen...

//Stenback
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
Tändspolar / Tändstift ?? bränslepump ?
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
mina erfarenheter av massa nya felkoder samtidigt är att man ska skita i alla dom felkoderna och söka på annat ställe
min kompis är bilmekaniker och han säger att eftersom bilen ej startar så blir det problem med flera andra sensorer
Har du soppa fram från tanken ? ...jag hade struntat i alla felkoder...kolla så bränslepumpen går när du vrider på tändningen ?? jag är ingen mekaniker...men om bränslepumpen inte startar så får man massa felkoder...men inte på själva pumpen ...
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

robertbmw: Som framgår av tråden så har vi testat spridarna, som duschar soppa och gnista finns. Men kompressionen på två cylindrar är typ hälften av vad den är på de som är bra (och som tänder).

Har fått tag på en firma nu som kan slipa in nya ventiler så helgens projekt är att lyfta toppen på den! Det kommer också visa ifall det är någon skada på kolvarna. Eftersom kompressionen ändå är typ 50 % känns det mer som att ventilerna får sig en lätt touch jämfört med att det är totalskrot, så jag håller tummarna :-)
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
Kanske är kamkedjesträckan som fått fått kedjan få fel tid till ventilerna då ....då blir ventilerna skadade !
hur har det gått ?
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Jag hade en n46a en gång. Där lossnade crank huben och gjorde att tändning blev fel. Bilen dog under körning. Visade sig att bulten varit lossad tidigare, men inte bytt. Det sitter en stäckbult som ska bytas varje gång den lossas och sen spännas med rätt moment.
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Menade såklart timingen. Inte tändningen.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Ok, dags för en uppdatering. Jag har fått av toppen nu, men det började såklart med att jag lyfte av valvetronicen samt insugskammen. Insugskammen har en skada, det har nött ner ett spår vid lagringen mellan två cylindrar. Typ som att det kommit ett metallspån via kanalen, eller att bristande oljetryck gjort att det nötts ner av utgångshålet från oljekanalen. Känns nästan som att det är lite grader där, men känns å andra sidan likadant på övriga kanaler och där har det inte nötts ner något. Nötningen är dock på kammen, toppen känns ok där.

Men sen lyfta jag av avgaskammen och där var det större problem. Toppen är körd, det är samma problem som på insugssidan, två av "lagringarna" är skadade, den ena väldigt gravt.

Så summering, båda kammarna behöver bytas och även topplocket.

Ok, om det är metallspån, då har de kommit någonstans ifrån, typ ventiler som smackat i kolven, metalldelar åkt ner via cylindern och då är hela motorn rökt. Eller?

Så jag lyfte toppen ikväll, rent visuellt ser ventilerna tokfina ut, kompen på två av cylindrarna var bedömt 70 % av vad som är bra värde så de sluter ju någorlunda tätt. Kolvarna ser helt oskadade ut och cylindrarna har inga spår av repor.

Så då börjar jag fundera, oljefiltret sitter ju högt upp på dessa, om oljan pumpas upp via filtret och sedan går direkt upp i toppen så bör ju filtret vara fullt av metallspån om det är det som är orsaken, lossade filtret och det får stå och rinna av inatt men såg inga spån på en gång, det glittrade inte heller.

Kan jag ha sån tur i oturen att det är typ någon igenfrusen kanal som gjort att kammarna inte fått olja som sig bör, det gått varmt (den ena skadan ser ut som om aluminiumen flytit ut lite), det kanske gått trögt så vid sista kallstarten vid -26 så kuggar den...?

Oljan på den här har samma färg som insidan på oljepåfyllningslocket om man kört extremt mycket kortsvängar vintertid, den är alltså gulbrun. Så finns en hel del vatten i den.

robertbmw: kamkedjesträckaren var sedan tidigare utbytt mot den nya varianten så jag tror inte det är orsaken. Det som var fel med inställningen var endast på avgaskammen, insugskammen stod rätt.

sirtobbe: Ok, intressant. Jag kan ev. ha något liknande, det skumma med avgaskammen var att den stod ~160 grader fel, men ändå var trissan i framkant max 1 grad fel, det ska inte kunna hända på annat sätt än att något slirat tänker jag. Så kanske lika där, någon har bytt kamkedjesträckaren så kan ju varit issues tidigare, har man lossat VANOS-enheterna utan att byta sträckbulten?

Ska försöka ladda upp lite bilder imorgon! Nu ska jag gå och drömma om en ny topp i stället för en ny motor! :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.