|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Laddade du batteriet under tiden som det var bortkopplad?? Har du provat med startkablar ?? únder en viss spänning så mår inte elektroniken så bra och då kan det bli startproblem.Nyare typ 540 E39 har ett "startrelä"som slår ifrån vid för dåligt kräm i batteriet.Hoppas det var reläet som var problemet och inte dioderna.Dåliga kol ger ingen laddindikering på laddningslampan.Du får väl skruva ur alla stift och lufta dom tills dom torkar och se till att ha full kräm på batteriet med extern laddare MVH Hasso Länk |
|
Efter att bilen hade dött helt för mej så köpte jag ett nytt batteri som jag satte i med en gång. Bilen gick då igång direkt. det var då jag upptäckte att laddlampan lös dvs bilen tog ström direkt från batteriet. Då kopplade jag bort batteriet och bilen stod i en vecka. Efter att jag hade monterat i de nya kolen så kopplade jag på batteriet igen. Men i och med att jag tyckte att det var dålig kräm så kopplade jag även på lite starthjälp, men det gjorde ingen skillnad. Jag tycker att ett nästan nytt batteri med starthjälp borde ge så mycket kräm som ett "startrelä" behöver. Så även om bilen är sur (vilket den är) så borde jag har mera fart på startmotorn. Felix |
|
Paap Reeder |
Hej "Felix"! Vill inte direkt påstå det ... men det verkar som våra fel "luktar litet lika". Vad jag gjorde för att få igång henne var att jag kopplade loss insprutarna från + / klippte helt enkelt av kablarna - satte på sockerbitar och drog in två tampar till ratten. Där kunde jag sedan styra insprutarna medan jag körde med starten. OBS att på Din kan det vara så att bboxarna styr ut + till insprutarna. På min ligger alltid + på insprutarnas ena kabel och boxen styr ut jord till insprutaren varvid "den drar" o s v. Först kablarna isär -dvs ingen soppa- när hon sedan började hosta igång på några / någon cyl så duttade jag med kablarna och "gav henne lite soppa o s v ... tills hon gick igång. Vad felet eg är med min vet jag just nu inte. Inget "stort" fel iaf. Det tror jag inte det är på Din heller. Notera att jag också gjort "generatorövningen" och "sen gick hon inte". Vill inte förmörka Din himmel mer men med min start var det tyvärr liknande "seghet i startspänsten". Summan av den kardemumman blev att jag måste renovera min start. Bakre bussningen var oval och ankaret gick mot fälten och viss kortslutning uppstod. Om jag skulle snabbt behöva göra om "startmotorövningen" skulle jag försöka ta loss bakre gaveln utan att ta ur starten. Osäker om det går men undersök det. Får Du loss gaveln byter Du bussningen bak och kan på så vis "rädda stora delar av starten" - under förutsättning att den fortfarande snurrar ungefär OK. Bussningens mått är 16,5x16,5x10 och har Boschnr 9001 140 347 men går ej att få fram via Bosch???? Volvonumret är (den bussningen sitter i ett 80-tal starter)136 74 23. Du får kanske med fil korta bussningen ca 1 mm. Momentum i Solna 08- 619 93 30 har en bussning PSM 101616 á 35:- men den har måtten 16x17x10, d v s den kommer att glappa i bakgaveln men det kan Du fixa genom att trä ett 0,15 bladmått runt den och låsa den med Locktite. Att ta ut starten är ett j**la shit- tar minst en halv söndag. Har främre grenrörsflänsbultarna rostat ihop går det minst en dag till + en kvarter whisky. Undersök nu noga om starten är kass eller ej. Kan Du mäta startströmmen är det bra men nöt inte för mycket med den om bussningen skulle vara oval ty då förstör Du hela klabbet. Alldeles bakom Bendixen sitter en planetväxel !! På bilar före 91 tror jag den är gjord med plastdrev och på de senare med metalldrev. Köpper Du en beg försök att få tag på en med metallplanetväxel. MVH /// Paap Reeder |
Paap Reeder |
Felix! Bladmåttet skall givetvis vara 0,25 för att det skall bli 0,5 i diameterökning. MVH /// Paap |
|
Paap: Aj aj aj. Jag kollade lite som hastigast på startmotorns placering. Ingen lek. Vi har ju tydligen råkat ut för samma fenomen efter generator operationen. Det måste finnas en förklaring till varför bieffekten med startmotorn uppkommer. Våra bilar kan ju inte vara de enda där generatorn behövt fixas. Någon måste ligga inne med lite erfarenhet av liknande byten. Ska försöka kontakta en verkstad som jag anlitat då och då. De verkar ha bra koll. Återkommer. Felix |
|
|
Tjena. Hur gick det till slut med detta? Att ditt styr servo lade av är inte så skumt då din bil garanterat hade gått ner i "Take me home" läget med även en trött automatlåda som bonus, så blir det gärna med för litet batteri och kallt väder då man får väldigt lite ström kvar till att driva alla elgrejer. Om det var generatorn som givit upp så går spänningen ner otroligt fort. Per |
|
|
Jag hade samma sak på min 535:a. Lampan slocknade vid 2300 varv. Men tyvärr så var jag tvungen att byte generator. Lyckligtvis så fungerar den på 750:n. |
|
|
De va så himla många och långa inlägg så jag tar chansen att ingen fått reda på vad det var för servon som åsyftades... Antagligen de som styr tex luftspjällen till kliman? // Henke Bleifuss |
|
| det låter som om det är så enkelt att du har dragit ur bateriet. ladda det och sedan går bilen alla gånger. | |
|
Det var styrservot som slutade att hjälpa till att skapa tryck, bara så att motorn skulle få den lilla ström som var kvar så man kunde klara att ta sig hem. Som bonus när detta hände mig så lös även ABS lampa samt att den inte vill stänga av ASC, knappen lyser men den går inte att stänga av.... //Per Per |
|
|
Det var kolen som var slut i generatrorn, lite bökigt att byta men det gick till slut. Fick dock lite bieffekter. Se: Länk Felix |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.