|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Kan det vara min generator som har lagt av? Lysen och alla servon slutade sucssesivt att fungera tills bilen till slut dog helt. Slängde i ett nytt batteri och bilen gick igång igen. Men, batterilampan lyser när bilen går och jag har en känsla av att bilen går på batteriet. Är det någon som har varit ute för något liknande? Är det idé att renovera generatorn, vad är det som går sönder? Tips och funderingar mottages tacksamt. Felix | |
betriebsanleitung1 |
Om servon lagt av låter det som om drivremmen är kass för den driver både generator&styrservo.Den är inte så jobbig att byta förutom att man får ta av den underifrån. |
|
Nja, alltså efter jag bytt batteri så fungerar allt igen som det ska förrutom att batteri lampan lyser konstant när bilen är igång. Alla remmar är hela och fina. Felix |
|
|
Det låter definitvt som generatorn, och i sådana fall så är det troligen A. Kolen som är slut B. Laddregulatorn som gått sönder. Båda två brukar vara mycket enkla att byta om man bara plockar ut generatorn. Kanske till och med med generatorn på plats, vet ej hur det är med den som sitter i 750. I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... |
|
|
Tyvärr är bilen på annan ort dvs där den gick sönder. Därför kan jag inte kolla hur generatorn sitter. Finns det någon som vet om det är tvunget att plocka ur generatorn för att byta delar ,eller om man kan fixa den på plats? Felix |
|
Paap Reeder |
Hej "Felix"! Har gjort den manöver Du behöver göra. Gen måste tas ur. Ganska enkelt. Tas ur nedåt. Måste lossa oljegivarslangen. Glöm ej lossa minuskabeln under baksätet. Köp relä med kolhållare 259:- på El o Diesel. Om släpringen verkar repig så lämna in rotorn för byte. 360:- inkl arbete. Köp främre och bakre lager på Momentum 6201-2RS1 bakre samt främre lagret 6304 EHSR. Lagerpris totalt 267:-. EHSR måste sannolikt förbeställas. Totalt 887:- så har Du en generator som går 20´till. När Du har generatorn ute så sätt ditt ett myggnät på luftintaget bak på generatorn så att inte vägdammet blåser rakt in på kollektorn. Lycka till. MVH /// Paap Reeder |
|
Paap Reeder, Jag tackar för den utförliga beskrivningen. Mycket seriöst. Det låter som det kan vara lösningen på mitt problem. Felix |
|
|
Har jag missat något ? Men har du mätt om den laddar när du har den på tomgång? Ca 13.8-14.5V skall du ha mellan plus och minus. Finns det inget laddningsrelä (externt)på 750 som kan spöka? Annars kan det som Paap skriver vara värt att renovera om det inte kostar mer. Mvh.Patric |
|
|
PJ, Kan vara värt att kolla innan man sätter i gång. Som jag nämnde tidigare så har jag inte gjort något mer än satt i ett nytt batteri. Felix |
|
betriebsanleitung1 |
Tyckte bara det lät skumt att servon la av samtidigt. |
|
Betriebsanleitung: Servon lade förmodligen av samtidigt som bilen dog helt. I och med att jag rullade på en 110 väg utan belysning varken på bilen eller på vägen så hade jag koncentrationen på att hitta ett lämpligt ställe att stanna på. Motorn hade kanske redan lagt av när jag fortfarande rullade och därför fungerade inte servon. Felix |
|
|
Slängde ett öga på bilen i går kväll och konstaterade att den inte drog någon tjuvström i alla fall. Däremot så upptäckte jag att batterilammpan och abs lammpan slocknade över 2000rpm. Bekräftar det att det är generatorn som är kass? Paap: Visst måste jag lossa servopumpen för att få ut generatorn underifrån? Felix |
|
|
Låter definitivt som slitna kol. I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... |
|
Paap Reeder |
Hej "Felix"! Har tänkt igenom mitt generatormek igen. Rättelse: Jag tog generatorn uppåt. Var litet knixigt och man måste lägga en tunn masonitskiva som skydd för kylarpaketet så att inte gen fäastarmar skadar cellerna. Jag hade då redan fläkt och fläktskydd borta. Om jag kommer ihåg´et imorrn skall jag kika om man inte kan byta kolhållaren med gen kvar i bilen?? Jag tror nämligen att kolen är slut i Din. MVH /// Paap Reeder |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Låter som relä eller diodfel i generatorn, dåliga kol ger ingen lampindikering, men relä och kol hänger ju ihop så de byts samtidigt om det är en Bosch. Diodfel brukar ge den effekten att lampan slocknar vid ett högre varvtal eller lyser väldigt svagt, lyser starkare så fort varvtalet sänks igen. MVH Hasso Länk |
|
Nu var du där igen och fick en pinne :-o Tänkte bara tipsa om "laddningsrelä" som ofta nämns i forumet. Har knappast funnits externa laddningsregulatorer sen tidigt 70-tal, bara så ingen förtvivlat söker efter nåt sånt. Sitter inbyggd i generatorn, oftast som en enhet inkl. kolhållare. Så det blir till att lyfta ut lysemaskinen. FP |
|
|
Paap: Jo tack jag upptäckte efter en bra stunds skruvande och klurande att den inte ska tas ut nerifrån utan uppifrån. Och det är helt riktigt att kolen tas ut smidigast när generatorn är kvar på plats. Det man måste göra är att man lossar generatorn och vinklar baksidan upp, sedan är det lätt att komma åt kolhållaren. Felix |
|
|
Jag glömde en sak. Givetvis måste man ta ur hela luftburken först för att komma åt generatorn. Felix |
|
|
Sådär, kolen bytta och generatorn på plats. Tror ni att bilfan fungerar? - NEJ, det gör den inte. Den vägrar starta. Jag har ju inte haft isär något som ska ha med själva startproceduren att göra. -Det känns som om det inte är tillräckligt med "snurr" på startmotorn, det går liksom trögt fast det är tillräckligt med ström. Man kan väl inte spänna drivremmen för hårt? -Kan det ha hänt något pga bilen stått utan ström i en vecka? -Läste ett inlägg om en startspärr i färddatorn, har jag en sådan??? Kan det vara den som spärrar? -Det jag har kollat är att det kommer soppa, det finns gnista, bryggat jorden, kräm i batteriet, kollat säkringar. Är det något elementärt jag har missat? Felix |
|
Paap Reeder |
Hej "Felix". Hur såg "kolbryggan ut"? Hur många mm var det kvar av kolen? Måste vara minst 5 mm utstick. Gick hon igång innan Du rev ur generatorn? Om hon inte vill Nu ... kanske det beror av att hon blivit sur på stiften. Om Du drar motorn med starten - är det då så att Du inte ens får en "tändning i ngn cyl"? Om Du tror att hon är sur på stiften kan jag berätta hur jag till slut fick igång min - även om hon ännu bara går på tomg t.v. (Dåligt skämt: "att kalla henne bilfan förlänger bara hela processen - precis som i verkliga livet). Jag undrar om pluskabeln från batteriet går som "en tråd" fram till starten eller om det finns några kopplingsplintar på vägen fram? Är det plintar kanske det finns nått "elände i dem". Skall undersöka det på min bil. En gång upptäckte jag att när jag laddade batteriet via motorrumsanslutningarna så tog inte batt emot ström. Mysko .... batt är sprillans nytt. Efter litet "juckande här och där" så började batt plötsligt ta emot laddning igen. Keep in touch! MVH /// Paap Reeder |
|
Hej Paap Reeder, Det var bara några mm utstick på de gamla kolen och de fjädrade knappt ut någonting. Bilen startade utan problem med de gamla kolen fast batterilampan lös konstant. Det var bara när man varvade upp lite de slocknade. Stiften är genomsura och det är ju som bekant inte så lätt att lufta alla även om det kanske blir tvunget. Har du några andra förslag är jag idel öra. Det som stör mej är att jag inte har varit på något annat än generatorn och att batteriet varit bortkopplat. Sedan är det det att det inte är någon kräm i startmotorn. Den har alltid startat så fint tidigare. Som jag tidigare nämnt så står bilen numera på annan ort så jag är begränsad i mina mek möjligheter. Kommer du eller någon annan på något så ös på med förslag. Felix |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.