AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
830

BMW e90 startar ej efter rengöring av säkringsdosa

Ha
8
Harald_03
330i e90 -05
Tja, rengjorde min säkringsdosa (den under handskfacket) eftersom det ärgat i den, tog bild på alla säkringar och mecka loss den!
Rengjorde med alcohol och en tandborste, montera allt och sen skulle jag testa, allt funkar som vanligt förutom att den går inte runt samt att jag kan ej flytta på växelspaken med tändning på! Den liksom bara stänger av sig när jag skall trycka på knappen.
Såg att relät till torkarna hade brunnit, kan detta vara en anledning till att den ej startar? Sitter dessa grejer ihop?
Kan något annat ha hänt på vägen?
Kan man se om kretskortet är kört?
Är lite vilsen så skulle behöva lite rådgivning!
Har kört med bilen dagligen innan detta!

MVH Harald E
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Harald_03 : Börja med att kolla att F26 (7.5A) är hel och det ser friskt och fint ut runt denna säkring.
Denna matar spänning till växelväljaren som i sin tur måste fungera för att startmotorn ska tillåtas att aktiveras.

@Harald_03 : Vilka felkoder får du?

@Harald_03 : Vad var anledningen till rengöringen?

Antar det var green goblins som flyttat in i modulen (då du säger det ärgat i den).

Var hade det ärgat (se längre ned där jag försöker skilja mellan PDB och JBE)?
Det låter som det var själva PDB (dvs bland säkringar och reläer och annat) - stämmer det?

Isåfall är inte alkohol speciellt effektivt utan det är oxidrengöring som gäller.
I denna typ av fall så fungerar oftast vanlig generisk oxidrengöring men det finns tillfällen (främst beroende på material och komponenter) där jag isåfall använder vissa specialprodukter från CAIG (dvs DeoxIT produkterna).

Annars är det inga problem att rengöra med IPA (nä inte den engelska ölen för den indiska sjövägen utan isopropylalkohol) då det är en de facto rengöringsmetod.

Ajdå, har det reläet brunnit. Vill minnas att det reläet sitter fastlött på kretskortet - eller var det senare det blev integrerat?
Uppdatering : Kollade lite närmare. Yepp, det stämmer att JBE är master för alla torkarfunktioner. Däremot så är reläet för kontinuerlig stage 1 torkarfunktionalitet ett utbytbart medans reläet för kontinuerlig stage 2 funktionalitet är fastlött på kretskortet. Så undras vilket relä det var som brann?

Nej, ett defekt torkarrelä orsakar inte de fel du ser.
Men hur mycket har den extrema värmen skadat runtomkring? Kan vara ingenting, kan vara mycket...

Nej, du kan inte visuellt verifiera funktionalitetet av ett kretskort (inklusive dess komponenter).
Det finns miljoner sätt för ett kretskort (och dess komponenter) att sluta fungera som alla är omöjliga att se visuellt.

Vad du har är med största sannolikhet en defekt FEM (Front Electronic Module).
Uppdatering : Det ska stå JB (Junction Box) då detta är en pre-LCI - se längre ned för mer info.

Detta förutsatt att du satt i alla säkringar och kontakter rätt OCH försiktigt!
Jag har sett så många varit stressade och kört silverryggsmetoden och bara kört in kontakter och böjt både den ena och den andra pinnen eller gjort andra typer av skador på kontaktdon, sladdar och andra komponenter.

Att startmotorn vägrar dra runt motorn (jag gissar att det är det du menar när du skriver "den går inte runt") hör med relativt stor sannolikhet ihop med att du inte kan flytta på växelspaken (jag gissar det kan finnas en osäkerhet i vilket läge växelspaken ligger i och utan denna information så vägrar CAS2 släppa på startmotorn).

Uppdatering : Ser nu att det är JB som förser Selector Lever Unit (aka växelväljaren) med spänning på Klemme 30 (Terminal 30), så är något av detta skadat så är det fullt möjligt att SLU inte fungerar som den ska. Det i sin tur kan ge en knock-on effekt då det är en mikroswitch i SLU som säger vilket läge växelväljaren ligger och denna signal går direkt till CAS2 (och utan all spänningsmatning så kanske inte denna mikroswitch fungerar heller) och utan en korrekt signal där så vägrar CAS2 att dra runt startmotorn. Vilket ger exakt alla de symptom du ser.
Så här ser det ut som att spänningsmatningen från JB till SLU inte fungerar som det ska.

Korrigering : Ser nu att det är en pre-LCI du har. Den har inte FEM (som är en sammanslagning av flera mindre moduler). Istället så har den en så kallad Junction Box (JB) - eller junkbox som jag brukar säga.
Junction Box (JB) består i sin tur av två separata delar nämligen Power Distribution Box (PDB) och Junction Box Electronics (JBE).

Dessa två är delbara.
JBE ser ut som en vanlig modern styrenhet helt i plast (med tre stora kontakter på ena långsidan - två svarta och en blå - det är här alla kablagekontakter sitter) (den andra långsidan är den som sitter fast i PDB).
PDB ser ut som en stor platta och är lätt att känna igen då den har uttag för alla säkringar och reläer.

@Harald_03 : Vad exakt var det du försökte rengöra?
Delade du på JBE och PDB?
Var det PDB du försökte rengöra (det lät som det då du beskrev att du plockade bort alla säkringar och reläer)?
Var satt det reläet som brann? Var det ett löstagbart på PDB eller var det någon som var fastlött på JBE?

@Harald_03 : På vilket sätt "brann" reläet? Det var inte så att plasten smält runt reläet (pga värme som kommit från dålig kontakt)?

Men som du ser så innehåller den både kraftdistribution samt styrelektronik för diverse saker så det finns saker som kan gå fel här (trots att den är något enklare än exempelvis en FEM).

Nu ansvarar JB faktiskt för mer än vad man tror (den hanterar belysning, centrallås, bagagelucka, torkning & spolning, elhissar för bakdörrarna och mycket mycket mycket mer - man framförallt så är det ju en kraftdistribution och blir någon styrbox utan spänning så blir det ju såklart problem där).
Men mängden funktionalitet denna äldre JBE hanterar är ju ingenting jämfört med nyare där den gigamammut-enheten FEM är något som Belzebub verkade ha överlämnat personligen till BMW med ett stort leende på läpparna.
Men JBE snackar ju med CAS2 som i sin tur är ansvarig för att tillåta att bilen startar (så det räcker ju att det är någon fnurra på tråden däremellan så blir det plöstligt inte kosher).

SUMMERING:
* Dubbelkolla F26 (7.5A) och att allt runtomkring denna ser ok ut.
* Om inte det hjälper så koppla loss JB'en igen.
   * Gör en mycket noggrann visuell inspektion av alla kontakter och stift på både JB'en.
     (med JB menar jag både PDB och JBE) och bilens kablage.
   * Gör en mycket noggrann undersökning om du ser någon uppenbart skada runt reläet som brann.
   * Rengör ärgade områden med riktig oxidrengöring.
* Montera tillbaka JB'en och se om det är någon skillnad.

Om inte så har du två val:
1) Köp ny eller begagnad PDB eller JBE eller båda (beroende var problemet är).
Med tanke på att ett relä "brunnit" (jag gissar på dålig kontakt skapat värme som i sin tur smält plasten och kan ha orsakat korslutning) samt att du redan har haft massa green goblins där (som kommer att sitta och fortsätta äta på din elektronik för IPA tar INTE bort oxideringsskador) så är det enda vettiga att köpa nytt eller bättre begagnat.
Förhoppningsvis så är din JBE helt ok (förutsatt det inte fanns några green goblins bland kontakterna och de flyttat in även i JBE) och således är det endast en PDB du behöver.
2) Bogsera till verkstad för en korrekt felsökning

Därefter bör du undersöka om du har ett vattenläckage någonstans ovanför säkringsboxen som orsakar dessa green goblins (för de dyker inte bara upp sådär huxflux). För annars får du samma problem igen inom kort. Just där detta sitter på E90 är det inte så vanligt det blir vattenskador (vanligare när det sitter precis framför passagerardörren där nere vid a-stolpen), men det kan hända. Ofta ser man någon typ av fukt eller spår att det runnit vatten ovanför och sedan längs med kablar och boxar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.