AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
743

BMW 528i Xdrive 2014 misständer på olika cylindrar och beter sig skumt

Ta
15
Taponen79
525iA Touring -03
Hej!
Visste inte riktigt hur jag skulle formulera rubriken på ett bra sätt.
Men jag ska försöka beskriva allt så bra jag kan.

Det gäller min sons bil, en BMW 528i Xdrive 2014.
Han hade för några veckor sen problem med bilen och den gick in i "Limpmode". vid undersökning hos en vän så gav den felkod för Wastegaten vilket då byttes. Men den blev fortfarande inte bra och gick inte på alla cylindrar och det visade sig sen att högtryckspumpen inte gav full effekt. Så då byttes även den. Efter den byttes och startades upp så gick den fint en stund. Efter en stund på tomgång så började den gå sämre och sämre till att det knappt gick att gasa med den.
Då visade datorn att den misstände på cylinder 1 och 2. Dom försökte då med att flytta runt på tändspolarna och då började helt plötslig misstända på 3 cylindrar. Sonen beställde tändstift av märket NGK. Dom bytte alla tändstiften och den gick fortfarande illa. Sen visade det sig att porslinet var sprucket på 2 av stiften. Så sonen köpte 4 nya tändstift igen men av märket Bosch istället. Till en början så gick bilen rent på tomgång, datorn fick inga indikationer på misständningar.
Efter dom provkörde den så började den misstända igen och vid 5500 varv så blev det sämre.
Vid kontroll med datorn inkopplad så visade cylinder 4 på misständing. dom skiftade då på stiften mellan cylinder 1 och 4. Då började även cylinder 1 misstända och bilen gick ännu sämre i tomgången och gick in i "Limpmode"

Hängde ni med på beskrivningen? Är det nån som vart med om det här? Är BMW väldigt känsliga när det gäller tändstiften?
Det dom planerar att göra i helgen är ett komp-test. Tror ni att det problemet kan ligga längre ner och ha med kolvringarna och det att göra med tanke på att den misständer mer när man skiftar på stiften?

Kan även tillägga att bilen är trimmad till 300hk och har även pops and bang eller vad det nu heter. Jag är för gammal för sånt(45 år) hahaha
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.