AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
843

Fyrhjulsdrift ur funktion 330d e91

As
2
Astrid
330d -08
Då jag startade bilen en dag fick jag upp flera larm på panelen, fyrhjulsdrift/ABS/bromssystemet och felkoderna visar internt (mekaniskt) fel fördelningslåda.

Efter en felsökning av bilen visar det sig att den inte orkar driva på alla fyra vid körning, men på lyft fungerar det utan problem. Har inga missljud.

Någon som har erfarenhet av detta? Firman jag felsökte på misstänker ett styrdon till fördelningslådan. Kändes trist att byta för +8000:- om det visar sig vara något annat.
Välkommen till forumet! :)

BMW generellt år väldigt känsliga för dålig spänning i elsystemt, i de flesta fall beroende på ett batteri i dåligt skick.
Motorn kan trots det starta snällt och inte på något sätt indikera ett svagt batteri.

Om allt det beskrivna kom helt oväntat och utan all föregående varning av något slag, tycker jag att en rejäl laddning under 24h borde vara första åtgärd.

Vill du börja med att mäta spänningen över batteriets poler, är det inte fel. 12,6 - 12,8V när batteriet är obelastat och har vilat ett par timmar.
(Det går att göra ”bättre” tester, men börja enkelt.)

/Lennart
As
2
Astrid
330d -08
Tack snälla först tips!

Jag var inne på att ladda batteriet men i slutändan blev det aldrig. Ska testas!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.