AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
914

E61 523i ingen ratt återgång

52
4
523i2006
523i touring -06
Hej, har nyss köpt en 523i touring från 06. Allt känns bra förutom att när jag svänger och släpper ratten så rätar inte hjulen ut, utan dom fortsätter i samma riktning ratten står. Det känns rätt udda, är det nån som har någon ide vad det kan vara?
Välkommen! :)

Jag är ute på tunn is, men möjligen är styrservon elektrisk (ist f den gamla vanliga hydrauliska).

Om det är så, behöver felkoder läsas ut. Om du inte själv eller någon kompis kan göra det, återstår inte mycket annat än verkstadsbesök.

Har du köpt bilen hos ett företag, kontakta det i första hand. Mickla inte själv då.

/Lennart
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Kolla upp hjulinställningen.
52
4
523i2006
523i touring -06
Hej, tack för svar. Den har inga felkoder. Får kolla upp hjulinställning.
Håller med David, men tyckte det verkade för enkelt. :)

Toe-out ist f toe-in kan ge precis den effekten men borde visa sig på fler sätt också.

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är i första hand castervinkeln som påverkar denna återgång och är den hjulvinkel som i första hand bör undersökas.

Jag tror det är riktningsstabilitet du tänker på lenwib, där spelar toevinklarna roll och där har toe out fram en tendens att göra bilen något "nervös" när man kör rakt fram. Men toe out fram är ofta en fördel på bana, kör just nu med 0 toe fram men vid nästa justering ska jag gå över till toe out där fram...

Kärvande rattstång, rattkuggstång eller fjäderbenslagring kan också ge samma effekt.
Förutom att kolla hjulvinklar kan det vara värt och hissa upp framvagnen och se hur lätt/trögt det är att röra framhjulen (exempelvis för hand).

@523i2006: Här har du andra trådar med samma problem där du kan se vad trådskaparna gjorde för att åtgärda det (och vad felet faktiskt var).
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
52
4
523i2006
523i touring -06
Tack för bra tips
52
4
523i2006
523i touring -06
Liten uppdatering.
Bytt styrservoolja och gjort hjulinställning vilket inte gjorde nånting.

Sen lossade jag på glapp justeringen på styrstången vilket gjorde återgången bättre i lägre hastigheter men är ingen rattåtergång i typ 50 och över. Jag har även spel i ratten som jag glömt tillägga om det kan ha nåt med saken att göra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.