AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.084

luktar bensin i motorrummet/kupén

ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Har upptäckt att det har börjat lukta bensin om min bil när man är ute och kör och även 5 min efter . Bensin lukten tycks komma ifrån motorrummet uppe på motorn eller i bakkant !? någon som har tips på vad det kan vara ? eller hur jag ska hitta källan ? Bilen drar rätt så friskt med bensin oxå , men går rent och fint . (det är en M535i-86)

MVH TONY ///M3
Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau
E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau
På min 520 -86 var bränsleslangarna torra och läckte lite. Det kan vara svårt att se läckage i en gammal slang, och bensin förångas ju också lätt. Men prova med att byta bränsleslangar, det är ganska lätt och kostar nästan ingenting. Jag köpte slang på OK och bytte på en halvtimme, (iofs M20). Är man duktig går det säkert snabbare...

/Mattias
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Var ute på lunchen och synade , och kom fram till att det är ett "hål" som en slang går ner i mitt uppe på motorn som var kladdig med bensin . Vad är detta för slang ? har en diameter på ca 10-15mm och siter med en slangklämma på ena sidan och nerstucken i motorn på andra .

MVH TONY ///M3
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Låter på din beskrivning att bensinslangen till kallstartventilen har ett smärre läckage,den går från bränsleriggen o till kallstarten via ett hål som du beskriver..Bara att byta slang alternativt dra åt slangklammern.

Mvh Janne.
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
kan nog stämma "Janne T" ska åtgärda imorgon ! men den läcker tyvärr från tanken när den är full , ??? ?

MVH TONY ///M3
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja du phiber...standardfel på e28 är läckande tank vid fulltankning :(

Jag har bytt tank på två av då sammanlagt 4 E28:or som jag ägt/äger..Man kan naturligtvis ta ned tanken o kika om det går att fixa på annat sätt,men om man vill ha lite seriös kvalitets lagning så är ett byte ett sätt att sen glömma ev läckage senare(iaf ca 10år)..Iofs så ser jag att detta är din vinterbil så det kanske känns lite onödigt med en sån lösning :)

Finns en del tips på andra lösningar här på forumet,t.ex tvål lagning,pluggning av def rör osv.

Mvh Janne.

ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Har nu hittat en slang som går till kallstartsventilen som är synligt sprucken , ska börja med att byta den . Vad det gäller tanken så blir det nog kemsikmetall eller om det är ledningar , bränsleslang .

Någon har faktiskt tidigare varit och byt en hel del av slangarna men inte den som läcker ;-( .

MVH TONY ///M3
Paap Reeder
Hej "phiber"!
Vill bara hinta Dig om den lömska möjligheten på M 30 att om membranet i tryckregulatorn springer läck så kommer det efter ett tag att börja droppa 98- oktan på vä stortå - jo just det ...via tempgivaren ovanför vä fot.
Om det läcker mycket så kommer motorn att gå dåligt på låga varv. Ligger man i litet förhöjd motorvägsfart märker Du först att stortån blir blöt och först därefter att motorn går risigt.
MVH /// Paap Reeder
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Tillbringade igår ca 1h på GDS och byte slangen inga problem alls , förutom att det var j****l trångt .

Vad det gäller tanken läcker den bara när det är 70-65L i sedan slutar det . Kanske lyfter ner i helgen och tittar , men känns inte så akut .

Tack för alla tips ! (fanns ett antal trådar om tvål :-))

MVH TONY ///M3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.