AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
595

Transmissionsolja Hej allihop! Jag har bytt både transmissionsolja samt differential

Visa användare
19
BMW X3 F25
BMW X3 F25 Diesel 2017
Hej allihop!
Jag har bytt både transmissionsolja samt differentialolja på främre och bakre axeln för första gången idag trots att BMW hävdar att man inte behöver göra det under bilens livslängd och min Transmissionsolja såg ganska dåligt ut och differential oljan såg hemskt ut speciellt på bakaxeln och oljan verkade som innehålla vatten. Jag är glad att jag följde BMW-rekommendationer och bytte ut bägge oljorna…

Jag tittade en hel del på youtube hur man bytte transmissionolja och de gjorde nästa likadant men jag valde en av filmerna som använde samma bilmodell som jag har och filmen såg ut mer vettig och proffsigt. Jag har gjort hela processen exakt likadant som filmklippet.
länken till filmen:

När jag beställde transmissionsoljan från ZF då sa dem att jag behövde 8.5L till lådan. När jag tömde lådan så inte ut det kom 8.5L ut ur lådan. Jag bytte självklart ut filtret också och började fylla på med ny olja och det gick ca 3.5 L innan oljan rann ut. Jag startade bilen och då visade växellådsoljan 30 grader och jag väntade tills temperaturen i växellådan kom upp till ca 45 grader medan jag fyllde i lådan med olja. Jag har också växlat till olika växelläge i ca 20 sekunder…… men jag lyckades inte få in mer än 6.5L i lådan? Jag har till och med låtit temperaturen sjunka tillbaka ca 30 grader och testat igen men lådan var full och startade bilen igen och lät temperaturen stiga igen till ca 47 grader och försökte men det rann bara ut det jag pumpat in i lådan?

Mina frågor:

1) Varför gick det inte att fylla på lådan med 8.5 L ? Har jag missat något eller är lådan mindre eller tidigare olja stannade någonstans i lådan trots att sannolikheten är liten för man byter hela oljepannan som inkluderar oljafilter…..då bör hela oljan rinner ut?

2)Behöver jag kalibrera differentialolja efter oljebytet?

Information om min bil:
BMW X3 Årsmodell :2017
VIN: WBAWZ5109H0U78261
Motoreffekt 190 hk / 140 kW
Motorvolym 1995 cm3
Drivmedel Diesel
Växellåda Automatisk Fyrhjulsdrift

Tack för svaret på förhand! 🙂

Hälsningar, Josef
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Den olja som finns i momentomvandlaren och oljekylaren får du inte ut om du bara tar ned tråget.
Visa användare
19
BMW X3 F25
BMW X3 F25 Diesel 2017
Tack för svaret @Snart525iA!

Då vet jag varför det inte gick hela 8.5 L åt oljebyttet. Många hundralappar betalades extra för onödiga väntan på OKQ8Lyft.... :/

Förresten vet du om man behöver kalibrera diffrentialen om man byter olja i diffrentialen! Jag såg rn video där han påstod det...?

// Shir
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.