AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.282

Kan man mäta en Nox sensor?

Har en Nox sensor som jag skulle vilja mäta/kolla funktionen på. Går det? Den är lös, sitter ej på bilen.
Ja, dom ska pendla mellan 0 och 1 volt har jag för mig. Under eller över det så är dom trasiga. Även förvärmningen kan pajja.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Mahhbechh : Nä, nu tänker du på de antika språngsyresensorerna som började komma på 80-talet! :-)

En NOx-sensor är mycket knepigare att styra och kräver ett litet minidatorstyrsystem. Dessutom kommunicerar den resultatet till DME över en lokal CAN-buss (LoCAN). Därav styrenheten som alltid är en del av en NOx-sensor.

Så förutom att driva denna styrenhet så du måste sniffa CAN för att läsa ut resultat och liknande. Dock inga problem att vispa ihop det med en CAN-adapter/testhead och Python-bibliotek.

En NOx-sensor är dock relativt lik en modern bredbandssyresensor med oftast en pumpcell (pumpar ut syret) följt av en sensorcell (som spjälkar upp NOx till N2 och O2 och kan därmed känna av NOx-nivåer) där pumpströmmen i pumpcellen är direkt proportionell mot syre-nivån och pumpströmmen i sensorcellen är direkt proportionell med NOx-nivån.

Så med en lämplig setup så kan man torrköra NOx-sensorer (själva styrenheten har bara fyra anslutningar - GND, +12V, LoCanHigh, LoCanLow - och resten sköter styrenheten så på så sätt så är det enkel anslutning/setup).

Vill man inte sitta och sniffa CAN så bör det gå att jacka in sig på kablagarna mellan själva NOx-sensorn och NOx-styrenheten. Häremellan går styrspänning, kalibreringsspänning samt pumpströmmen (eller pumpströmmarna beroende på hur mycket som mäts) och dessa strömmar går åt båda hållen och är snuskigt små. Så här måste man veta vad man gör då detta är ett intrusive (dessutom destructive inkoppling då du måste koppla in multimetern i serie) då multimeterns shunt nu sitter i kretsen och här måste man hålla koll på sin multimeters burden voltage och lite andra saker. För att minimera impacten av burden voltage brukar man vilja lägga sig på en så hög range som möjligt men tillräckligt låg range så att man får den resolution man behöver på mätsiffrorna.

Men det är lååångt ifrån så enkelt som den gamla antika språngsyresensorn (aka smalbandssyresensorn) som generade sin egen lilla spänning :-)
Tack för svar. Det där värkar mer komplicerat än jag trodde.
Hehe bra där slangen. Tänk vad lost man kan vara!
186
Göran69
520d (Lci-2) -14
När jag Jobbade på Scania's motorlabb så kallade vi dom för "NOx-näsor" där kunde vi ju prova 0 och 100% NOx med samma gaser som analysinstrumenten har ( Horiba)... Men att mäta linjäritet är knepigare (krångligt och tidsödande att blanda NO & NOx gaser rätt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.