|
|
|
|---|---|
|
Hej! På förhand så vill jag be om ursäkt för ett långt och detaljerat inlägg. Jag har relativt nyligen köpt en BMW 325 kupé. Den har varit stillastående sedan 2013. Min kompis köpte den 2021, men fick aldrig ordning på den. Även i hans ägo blev den stående fram tills för ett par veckor sedan, då jag lyckades tjata till mig att få köpa den. Det problemet som jag fick beskrivet till mig var; tomgången är hög och pendlar, bilen går fett när den blir varm. Han hade redan bytt kyltempgivare (den blåa på motorblocket), diverse vakuumslangar under insuget, luftmassemätare och en del annat småpill som hör därtill. Stift, spolar är också bra. När jag fick hem bilen så bytte jag hela kylsystemet (utom givaren på kylaren, mer om det sen) i förebyggande syfte, ni vet ju hur det är med gamla BMW. Jag passade på att byta lambdasonden, då det utifrån hans beskrivning lät som att det var boven. Gjorde rent gasspjället och passade även på att byta ut tomgångsmotorn till en beprövad från min andra e36, också en m50. Efter allt detta så har tomgången slutat pendla, men den är fortfarande hög när bilen är varm. Jag har testat att spruta bromsrengöring och startgas runt alla slangar, även insugspackningarna, men det gav inte några resultat. Oljepåfyllningslocket och stickan håller tätt, inget vakuumläckage där heller. Jag har provat att koppla ur kontakterna till lmm och kylartempsgivaren på blocket, men det gav inte heller något resultat. Utöver det så går bilen jättefint. Den startar lika snabbt som min andra (läs friska) m50 gör. Den går utan missljud, går att ligga i 40km/h på 5:ans växel i brant uppförsbacke utan att det hackar. Den går precis sådär jämnt och fint som en m50 ska göra. Miltalet på bilen är strax under 22000. Tidigare skrev jag att givaren i kylaren (passagerarsidan) inte är bytt. Anledningen till detta är att det inte finns någon sådan på min 320 att byta med, och prova, så en sån ska beställas. Jag har inte heller lyckats få ut några felkoder, trots försök med 3 st olika läsare. Finns det något som garanterat lyckas läsa av felkoder? Har funderat på kam/vevaxelgivare, men det brukar ju ge helt andra symptom. Jag har fått slut på idéer, men jag tar gärna emot tips! Jag har även videor på hur motorn går, ifall det kan hjälpa. Jag har mängder med videor på motorns gång, Bättre med än bil på vägen än ett vrak i träden | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Steg 1.1 : Kolla vad dina fuel trims är (främst då long term men kolla även short term) så att du kan sätta en baseline att börja arbeta och verifier emot. Börja med att endast kolla vad fuel trims är vid tomgång med motor i full arbetstemperatur (för att hålla det enkelt). Detta ger ett direkt svar och direkt insyn på vad motorstyrningen anser pågår (och vad den gör för att hantera det). Steg 1.2 : Kolla samtidigt (som Steg 1.1) hur upstream syresensor (eller syresensorerna om det sitter en per bank) arbetar vid tomgång med motor i full arbetstemperatur. Peggar de högt, peggar de lågt eller ser de ut att arbeta normalt (dvs ibland höga värden ibland låga värden)? Steg 2 : Röktesta motorn! Att spruta bromsrengöring och startgas är totalt meningslöst på dessa motorer. Denna metod kommer ifrån att alltför många tittat på amerikanska motorshower på tv där de gör detta på gamla amerikanska förgasarmotorer (där detta fungerar bättre) och försöker nu applicera samma sak på sina egna motorer vilket inte fungerar. Tyvärr så har detta fastnat i Internets AI-motor och detta kommer numera att gå runt i rundgång tills universum slocknar... :-) |
@RostNilson : Är detta den E36 325i -93 i din profil? Då borde det rimligtvis ha en M50B25TÜ-motor, det vill säga den borde vara ha single-VANOS - stämmer det? Isåfall så sitter det ett Bosch Motronic M3.3.1 motorstyrsystem, det har inte OBD II-funktionalitet. Så dessa fuel trims är säkrast att läsa ut som BMW-specifika parametrar istället (de kallar det "adaption value additive" och "adapation value multiplicative" istället och för tomgång så är det det additiva värdet som har störst inverkan men värt att observera båda ändåså). Nu vill jag minnas att Bosch 3.1, 3.3 och 3.3.1 alla har OBD I-funktionalitet. Men det var lite vilda västen kring OBD I och även om det fanns en standard så var det inte så ofta den följdes fullt ut. Så det kan vara riktigt finicky att fippla med OBD I-funktionalitet, är därför jag i första hand rekommenderar att läsa BMW-specifika parametrar (men inget fel i att prova och se om man får något svar på OBD-kommandon). BMW Scanner (av numera defunkta P.A. Soft) ska ha live data - funktionalitet. Så du borde kunna se de få parametrar du är intresserade av (på dessa äldre system vill man hålla nere antalet live data parametrar till ett bare minimum då uppdateringshastigheten blir snorlångsam annars). Om du inte exempelvis kan se upstream syresensorns spänningsvärde, så får du helt enkelt skopa den med ditt oscilloskop (bara backproba på lämpligt ställe och skopa). Behöver inte vara något fancy oscilloskop - ett litet handhållet fungerar utmärkt för denna typen av signaler. @RostNilson : Vilka diagnostikverktyg har du provat? På dessa äldre så vet jag att den gamla klassiska Peake Research alltid fungerar för att läsa ut felkoder. Använt den många gånger till E30, E32, E34 och någon enstaka E36 - inte för att dessa har särskilt många felkoder att läsa ut men ändåså :-) Länk För mer avancerade saker så är nog BMW Scanner från P.A. Soft det lämpligaste (för E36 så tror jag den är begränsad till DME och några andra moduler till men det är ju ingen begränsning för uppgiften i denna tråden). Finns även Carsoft, den ska kunna hantera E36 och kunna läsa/radera felkoder från DME 3.3.1 motorstyrsystem. Men de uppger att den inte kan läsa live data från DME 3.3.1 motorstyrsystem. Undras om det är en begränsning in DME eller Carsoft? Tror Carsoft, men är inte säker... Och är det den motorn som jag misstänker i början av detta inlägg, då sitter det garanterat endast en enda upstream syresensor (gissningsvis i den lilla sektion där avgasrören för en kort längd går ihop till ett enda rör men delas sedan upp i två precis före katalysatorn). |
|
Slangen, BMW scanner fungerar inte till en e36 -93. Det är stendött. Sena 95 och sen från 96 går det. Foxwell NT530 PLUS rekommenderas till BMW före 96. Där bör man även ha Foxwell original 20-pins adapter för att det ska vara 100%. "No-name" 20-pins adaptrarna för typ 150kr är inte fullkopplade och lämpar sig för årsmodellerna 96-00. Har inte testat live-datan själv på tidiga BMW men det bör gå bra. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
@bmw-slangen Precis, m50b25tu med enkelvanos. Jag ska börja med att röktesta insuget. Fungerar inte det så återkommer jag! |
|
|
Såg nu att MaxiEcu faktiskt stöder tidiga e36. har jag missat. Kolla här om kompabilitetslistan och funktioner "duger": Länk Info om själva grejen: Länk Jag kan göra ett Autopowerspecialpris på detta för att få veta om den är bra till e36. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
@olaO : O tusan, var 101% säker på att BMW Scanner fungerade finfint på även äldre E36'or! Inte ens någon kontakt mot DME? Jag tror dig - var bara så vansinnigt säker :-) Aha, då är det mot de nyare E36'orna med tex M44-motorn med Bosch Motronic M5.2 och med M52-motorn med Siemens MS41 som har modernare kommunikationslinor och som BMW Scanner verkar vilja kräva! Men Foxwell NT530 slår till igen och fungerar alltså - intressant! Yepp, det där med adapterkablar kan vara knepigt och i princip omöjligt att verifiera för no-name eller mindre kända inköpsställen (så väl värt att köpa original från olaO om man slår till på en Foxwell och behöver adapterkabeln). Det är garanterat RXD-linan (aka L-Line) som en del kablar utelämnar. Den vanliga kommunikationen över D-bussen (namnet på den ursprungliga diagnostikbussen som kom 1987 men kallas även ibland Diagnostic Link) går över TXD-linan (aka K-Line) men på äldre årsmodeller så måste man använda RXD-linan för att väcka upp styrenheterna och sen går man över till att kommunicera på TXD-linan. Så RXD-linan är bara en wake-up lina, men en viktig sådan. RXD sitter på pinne 15 och TXD sitter på pinne 20 i det där runda 20-pin diagnostikuttaget. Men denna RXD-lina behövdes inte på nyare årsmodeller med modernare styrenheter så till slut så tog man bort den från det där 20-pin diagnostikuttaget. Från runt 95/96-ish så började det där OBD II uttaget även finnas (parallellt med det runda 20-pin diagnostikuttaget). Samtidigt började man lägga till TXD2 på pinne 17 i det där runda 20-pin diagnostikuttaget men det var endast kopplat till DME och AGS. Så för att prata med DME och AGS så var det över TXD2 och övriga styrenheter så var det över TXD. Samtidigt så byglade man pinne 17 med pinne 2 i det där runda 20-pin diagnostikuttaget - fast man gjorde det i locket. Så när locket var påskruvat så gick TXD2 upp i pinne 17, via locket ned i pinne 2 och vidare ut till pinne 7 i OBD II uttaget (det var så man kunde komma åt DME och EGS via OBD II uttaget men inga andra styrenheter). Sen så försvann såklart det där runda 20-pin diagnostikuttaget och man kom åt alla styrenheter via OBD II uttaget. Jag tror jag fick de mesta detaljer rätt här - det är lite snårigt :-) |
@RostNilson : Yepp, låter som ett bra första steg! Notera att detta steget inte kommer att lösa dina problem! Det är heller inte avsikten med det det! Det är endast ett förberedande steg för vidare felsökning. Det är totalt meningslöst att felsöka eller göra något annat så länge man har en mindre eller större vakuumläcka på sitt system - därför måste man säkerställa att ett sådant inte finns (eller identifieras och åtgärdas om det finns ett) innan man går vidare. Så detta är bara första steget... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.