|
|
|
|---|---|
| Fick problem m ljuset på min F11 m adaptiva strålkastare, m "Adaptive headlights failure" + "Dipped beam right failure" som varningsmeddelanden i displayen. Även helljuset lägger av men ingen varning ang detta. Strålkastaren funkar strax efter start, men skiftar färgton efter nån minut samtidigt som felmeddelande tänds i displayen, ännu lite senare slocknar den helt, både hel- och halvljus (förutom angel eyes ringen o blinkers). Fundrar nu på om det bara är xenonlampa som är paj eller om om det möjligen är TMS modul eller ballast jag ska inrikta mig på? Och om det bara är lampan, är det normalt att det blir problem med helljuset då oxå..? | |
|
Hej, Som vanligt minns jag inte detaljer, men från någon generation bytte BMW väl från att ha två olika lampor för hel-och halvljus till att istället bara ha en lampa och vinkla linsen. Men den varianten är kanske av yngre datum. /Lennart |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Med Adaptive LED Headlight så vet jag iallafall att där sitter halv- och helljus i samma reflektor - kanske är det du tänker på lenwib? Men just det, F10/F11 fick väl de där bi-xenon där en reflektor (den yttersta) används för både halv- och helljus och den inre för annat (DRL, parkeringsljus, kurvljus yada yada yada) - det stämmer! |
|
bmw-slangen, det är nog (ungefär) din beskrivning gällande F10/F11 som jag hade i bakhuvudet. Jag har ju bara hört om "vinklad lins". På den generation som min bil representerar (E38/E39) har yttre strålkastarna (xenon) ständigt halvljus, som fortsätter att lysa när de inre med helljus tänds. Jag tänkte mig att systemet bara utvecklats till att med en rörlig lins ge de yttre en kombinerad hel- och halvljusfunktion. Men det hade väl varit för enkelt... /Lennart |
|
| Kan bekräfta att det är en gemensam lampa för hel o halvljus. Chansade på att det var lampan som var paj och bytte den, nu är både hel- och halvljus tillbaks. Och kan också meddela att det går att byta lampan utan att ta loss strålkastarenheten från bilen, d v s man behöver inte ta bort stötfångare fram som jag sett sägas på vissa ställen att man behöver göra. Byte görs genom lucka i innerskärm. Pillrigt och trångt och man önskar att händerna vore mindre. Men det går, även om risken är stor att man förbrukar några fula ord på vägen.. | |
|
Grattis! Små händer och kardanknutar istället för armbåge och handled vore bra att ha ibland. ;) Tack för din återkoppling! /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.