AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
466

Problem m fälgar t 530 -89

fr
9
fransmo
530i-89
Hej!
Jag köpte en 530i -89 för drygt ett år sedan av en vän som i sin tur köpt den av Autoclassica några månader tidigare men tvingats göra sig av med bilen. I köpen ingick v-däck på fälg. När jag i våras tog av fälgarna för att byta till s-däck upptäckte jag att framhjulen legat an så att däcken nötts in något på insidan.
Kanske är det så att det från början var fel v-däcksfälgar ( 3-serie?) som följt med bilen. Finns det mellanbrickor att lägga emellan? Vad skall jag göra? Är jag tvungen att köpa helt nya fälgar? / F M
cakeer
Vet inte om ja hänger med riktigt men kanske spacers kan vara nåt? =)

MVH/ Cakeer

fr
9
fransmo
530i-89
Vad är det för något? /Frans
fransmo-du skulle nog ta och göra en framvagns inställnig kostar typ 500:-......
fr
9
fransmo
530i-89
Tala ur skägget, gubbar!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Kanske du hade fel dimension på däcken? Standard på 530i -89 är 225x60x15 och det är sommardäck. Det som BMW rekommenderar på vinterdäck är 195x65x15. Om du har rätt dimension på bilen så bör du som ROSA säger, göra en framvagnsinställning.
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
fransmo, menar du att slitbanan nötts på insidan, eller menar du att däcksidan nötts? Syftar du på slitbanan så har du fått tips om framvagninställing, vilket du bör göra. Men om däcket nöts på däcksidan har du förmodligen fel ET på fälgarna. Det finns spacers att köpa (hur bra det är egentligen ifrågasätts ibland) för att få ut hjulet lite. Det du ska ha i beaktande är att gummit inte är särskilt tjockt eller stadigt på sidan så de gamla däcken borde du i så fall inte fortsätta köra med.

Som sagt, lite oklart vad du syftade på eller så är det bara jag som har svårt att fatta ;)

------------------
Always Diesel
fr
9
fransmo
530i-89
Jag kanske uttryckte lite oklart. Det är insidan på däcket som nötts, inte insidan av slitbanan./Frans
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.