AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.088

Har jag godtycklig oljeförbrukning?

TR
42
TRYe46
320i E46 -03
Tjena

Den förbrukar 0.5l olja på 50mil.
Är detta godtyckligt för en BMW e46 320i (25.000mil).

Har nyligen bytt ventilkåpspackningen och oljefilterhus packning.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vad menar du med godtycklig? Tänkte du på godkänd?

1 liter på 100 mil tycker jag är för högt. Har det varit såhär länge? Har du säkerställt att det inte läcker runt se saker du bytt?
I den här tråden säger ”JohanB”, ett av forumets numera saknade ankare, att BMW accepterar en liter förbrukad olja per 100 liter drivmedel.

Länk

Så din bil ligger åtminstone enligt den (BMW) på en ganska godkänd nivå, även om antagligen inte många här håller med om det.

/Lennart

EDIT: en tidigare BMW som jag hade, drog ett tag kopiöst mycket olja. Vevhusventilationen hade gett upp (trasiga membran). Kan vara värt att kolla upp.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Precis som lenwib säger så även om BMW anser att gränsen går vid 1 liter per 100 mil så är det ändå en oskälig/osund förbrukning så att säga.

Jämför exempelvis med min 120i med N46-motor som inte är en oljaist men har uppenbara problem med sitt oljeintag (troligtvis ventiltätningarna då det är vansinnigt tydligt när man står stilla i bilköer och sedan trycker till lite på gasen). Mellan 10 000-20 000 mil så har det varierat lite hur länge 1 liter varat men trots ett tydligt och uppenbart oljeförbrukningsproblem så ligger jag långt under gränsen för vad som då definieras onormalt - se nedan:
1 liter på 1735 mil
1 liter på 947 mil
1 liter på 734 mil
1 liter på 847 mil
1 liter på 447 mil
1 liter på 350 mil
1 liter på 285 mil
1 liter på 321 mil
1 liter på 626 mil
1 liter på 367 mil
1 liter på 243 mil
1 liter på 408 mil
1 liter på 192 mil
1 liter på 205 mil
1 liter på 224 mil
1 liter på 679 mil

Så för att en motor ska (internt) förtära 1 liter eller mer på 100 mil så måste det läcka ganska bra in i förbränningsrummet och denna typ av konsumption brukar man både kunna se och känna doften av olja ur avgasrören - lite som när de underbara 2-takts racingbilarna startar upp och varvar upp inför utfart på Falkenbergsbanan - rena Lützendimman - helt underbart! :-)

Så din motor är inte helt kosher men samtidigt inte en Exxon Valdex - istället något mittemellan (förutsatt då att allt läckage är internt).
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
BMW's gräns handlar väl om vad de kan neka i samband med garantiärende. Nu är det ju inte alls aktuellt med garantiärende och då kan vi vara öppna med att det är för högt. =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.