|
|
|
|---|---|
|
Ska fixa ett par stenskott som har rost i sig med lackstift som jag köpte hos en lokal lackfirma. Men är osäker på om jag ska slipa bort rosten och lägga på någon grund före, alternativt dutta lite rostomvandlare där rosten är och sedan på med färg och klarlack. Rostomvandlaren känns enklast då jag har det hemma. Men blir det ett bra skydd mot rost? Jag har fixat ett klippaggregat med detta i år, men är för tidigt säga om det är en hållbar lösning. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är för små ytor för att slipa (och samtidigt undvika att göra skadan större). Men är det synlig rost i stenskotten så ska du behandla detta (för att undvika att det börjar bubbla underifrån längre fram). Det finns i grunden två "rostomvandlare" och de flesta är inte ens medvetna om detta - så därför tar jag upp det. Dessutom så finns det ingen konsekvent namngivning på marknaden, så för att med säkerhet veta vad produkten är för något så måste man läsa dess instruktioner samt lite av dess kemiska innehåll. #1 Rostomvandlare : Omvandlar rosten (järnoxiden) till en mycket mer stabil metallförening. Ytan blir oftast blå, svartlila, svart eller något i den stilen. Exempelprodukt är "Hagmans Rostomvandlare". #2 Rostätare : Konsumerar rosten (järnoxiden) på kemisk väg och lämnar en plåt/metallren yta. Generellt sett så innehåller dessa produkter någon typ av svag syra (alltifrån citronsyra till lite starkare i olika koncentrationer) och kräver oftast att man sköljer bort produkten som ett sista steg - annars kommer syran att så sakterliga fortsätta knapra även på den friska metallen. Exempelprodukt är "Hagmans Rostätare". Båda produktvarianter fungerar fint - har kört båda på många många många ställen och projekt under åren. "Rostomvandlare" är bättre om det rör sig om större ytor och kraftigare rostangrepp samt där det inte är praktiskt/möjligt att enkelt skölja bort produkten. "Rostätare" brukar vara bättre på mindre/begränsade ytor och där man har möjlighet att skölja bort produkten. Detta scenario är ju ett typexempel där "rostätare" fungerar att använda lätt och effektivt, så är det jag rekommenderar i första hand. Dock måste man ta i beaktning om lacken (i lackstiften) fungerar fint att lägga även på plåtren yta eller om den gärna vill ha någon typ av barriär/lager mot den bara metallen. Om så är fallet så är nog "rostomvandlare" bättre (alternativt man tar en tandpetare och lägger på en bra metallprimer som man har och sedan på med lackstift - vet dock inte om detta har en tendens att bygga för högt och slutar med att stenskottet nu ser ut som en färgkupol mitt på en ishockeyrink). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.