|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet om det krävs specialverktyg för att byta låda på en 518 (e28) Vore tacksam för alla tips och råd. _____________________ #232 i E28 registret Länk Länk Det går att ha kul med en snik-modell !!! | |
rsarits |
Nej, det behövs inte, du klarar dig med "normalverktyg", dvs har du en hygglig uppsättning standardverktyg så är det inga problem. Du är tvungen att byta hardyskiva om lossar kardanaxeln vid den, det brukar inte gå att klämma ihop den gamla så mycket att du kan få i bultarna igen. Om du tar med främre halvan av kardanstången från utbyteslådan så slipper du byta hardy:n. Kardanen delas genom att lossa en 19mm bult som sitter bakom det främre knutkorset i axelns centrum. När du lossat den så kan du dra isär kardanen, det är en splinesad axeltapp. Micke |
|
Jag skulle rekommendera att du INTE delar kardanaxeln om du inte måste. Den är balanserad så som den är ihopsatt, och tar du framdelen från en kardan och bak från en annan så är det stor risk att den blir i obalans. rsarits: klämma ihop hardyskivan ? låter konstigt. vet inte hur det ser ut på 518e28, men torde juh vara ganska likt e30:s system, och det e nog bara att öppna, o sätta tebax sen. rätta mig om jag har fel. ///air, BMW Club Finland #2150 325:an -> Länk |
|
|
Hrm, nån som vet exakt hur det ligger till med Hardyplattan? har inte lust att mecka med den just nu (taskig ekonomi). _____________________ #232 i E28 registret Länk Länk Det går att ha kul med en snik-modell !!! |
|
|
När man köper en ny hardyskiva är den "sammandragen" med nån form av spännband runt om. Meningen är att man monterar den och sedan tar bort bandet så den spänner utåt för att eliminera allt glapp. Oftast när man gör ett växellådsbyte är skivan lite lagom sliten vilket innebär att den inte flexar utåt och man kan montera som "luften" säger. Jag har även gjort misstaget att ta bort spännbandet innan montering, vilket vållade lite huvudbry och ett samtal till BMW där en utskällning för felaktig försäljning blev till ett samtalsavslut med svansen mellan benen ;-) För att sätta dit den då fick jag ta alla bultar på ena sidan och sätta på skivan med bultarna spretandes och därefter vålda lite för att pressa ihop skivan. Du borde inte ha några problem med att bara sätta dit din skiva utan att pressa, men om den expanderar lite är det inga problem med våldsmetoden. Lycka till |
|
rsarits |
luften: vid kardanens delning sitter stödlagret, jag har svårt att tro att "halvorna" är balanserade tillsammans, så det borde inte spela någon roll om man har delar från olika bilar. Vad gäller hardyskivan så är det så som pompe skriver, jag har bytt till ny och gjort precis samma fel, men jag insåg min dumhet innan jag hann ringa och skälla... Är den sliten så är det kanske lika bra att byta? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.