|
|
|
|---|---|
|
Hej, har problem med min 745-81. Frånkopplingsmotståndet till tändspolen är trasigt, eller ett av dem. Det sitter två som är seriekopplade men det går inte läsa av vilken resistens de har. Är det någon som vet eller tipsa om var man kan hitta informationen? Tack på förhand! | |
|
Hej, Jag antar att du menar FÖR-kopplingsmotstånd? Om du söker på det (eller förmotstånd, ballastmotånd), får du nog en idé om vilken resistans det kan handla om. Och kanske tom en riktig träff. /Lennart |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Intressant! Kan snorlite om dessa äldre motorer och motorstyrsystem så är lite intresserad! Gissar det är en turboladdad M30-motor på 3.2L och det sitter väl L-Jetronic på dessa tidiga E23 745i (på L-Jetronic så är ju styrningen för tändning och bränslet två helt fristående system medans i efterföljaren Motronic så var det första gången man samlade styrning av tändning och bränsle i en enda styrenhet). Jag skulle gissa på att det är på 0.4 respektive 0.6 ohm Länk Men det heter väl förkopplingsmotstånd - eller hur? Kolla på infästningsbygeln till motstånden - där brukar stå instämplat vilket värde det har. Om inte så kanske det står ett reservdelsnummer (antingen BMW, Bosch, Beru eller från någon annan tillverkare). Vad är det för märke på de två motstånden som sitter där nu? |
|
Stort tack för svaren! Och ber om ursäkt, det heter givetvis FÖR :) @BMW-Slangen, du borde nog om- och uppvärdera dig själv din analys är spot-on och länken var precis vad jag saknade. Stort tack! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.