AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
506

Nedlackning!

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
På BMWs 5-serie (E34), ändrade man utseende på sidolisterna nedtill på senare årsmodeller. Typ 93- om jag inte missminner mig. Jag har en 90 (E34) och skulle vilja ha "de nya" listerna, så att den blir "nedlackad" typ. Går detta att fixa?
Blandar du inte ihop trösklarna (och nederdelen på stötfångarna) med listen längst ner på dörren? Men visst, E34 -96 (-95?) har dessa lister lackerade - OCH trösklarna.
På en gammal bil lackerar man nog oftast bara trösklar och stötfångarnas nederdel, och kör vidare med de svarta listerna i dörrarnas nederkant. T.ex: Länk
Men visst är det snyggare om du fixar listerna oxå...

Apropå det, är det nån som kan berätta hur listen sitter i fram- och bakskärmen? Jag bände lite men vågade inte ta i för mycket. Är det någon som har provat att lacka dem, blir det bra? Eller de kanske inte är så dyra att köpa nya?
ds
58
dsr
E34 Touring
De E34:or som var "nedlackerade" från fabrik hade M-Tech sidokjolar (trösklar) med tillhörande M-Tech lister till undersidan av dörrarna. M-Tech listerna har en yttersida av lackerbar hårdplast. Du måste nog ut med 3-4 tusen för M-tech kjolarna samt ca 1500 för M-tech listerna. Sedan tillkommer lackering och montering.

Att lackera den "gamla" tröskeltypen går bra (som på bilden ovan - min bil), men att försöka lackera gummilisterna är nog inte att rekommendera. Risken att lacken spricker är stor, eftersom listerna är av mjukgummi. Det finns exempel på folk som har lackat gummilisterna och klarat sig utan sprickor, men det finns nog fler exempel på det motsatta.

Att sätta på de lackerbara M-Tech listerna (för undersidan av dörrarna), utan att samtidigt byta till M-Tech sidokjolarna är inte heller att rekommendera, eftersom M-Tech listerna kommer att sticka ut som små vingar. M-Tech kjolarna gör trösklarna bredare och listerna är anpassade för de bredare trösklarna (därav "utsticket").

Hoppas det hjälpte.
/daniel
OK, intressant! Jag har aldrig kollat noggrannare på en sådan, bara sett i en broschyr. Om nån undrar hur de listerna ser ut så tog jag ett kort ur broschyren:
Länk
M5aniac
jag har lackerat listerna och dom e enkla att ta bort det e bara att ta en skruvmejsel vid plåten ungefär oche seda sakta lyfta upp sen är det bara att dra ut dom, gör det det ser mycket fetare och nyare ut
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.