AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.170

Start stopp funktion fungerar ej

Wi
9
Wilmizeeen03
BMW 118D -10
Hej
Har en 118d där start stopp funktionen slutat fungera. Vad kan det vara som felar och hur fixar man till detta? :)

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur är statusen på batteriet?
bl
2.293
blixten
325i -88
Var glad för det.
Wi
9
Wilmizeeen03
BMW 118D -10
Jag vet inte hur batteriet mår, inte haft några bekymmer än sålänge mer än detta. Innan funkade den lite från och till. Så ett dåligt batteri kan alltså slå ut start stopp? :)

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tänker att start-stopp kräver ett hälsosamt batteri så om batteriet är för dåligt och inte laddas upp tillräckligt mycket kan det finnas en funktion som stänger av start-stopp. Men då borde du fått varningar om låg laddning batteri i samband med kallstart på vintern eller sånt innan.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Wilmizeeen03: Du måste läsa ut felkoder.

Start & Stop systemet är ett mycket komplext system som tar indata från nästan alla subsystem i bilen.
Det är nästan ett 20-tal kriteriet som måste uppfyllas för att Start & Stop systemet ska aktiveras, räcker med att ett enda av dessa kriterier inte uppfylls (eller att den inte får den info den behöver från något system) för att det ska deaktiveras.

Bara för att ge lite exempel på ett axplock av sensorer och information som Start & Stop systemet använder för att avgöra om systemet kan aktiveras eller inte:
* sensor för neutralläge växellåda
* bromsservovakuumsensor
* microswitch för huven
* sensor för styrvinkel
* sensor för läget på kopplingspedalen
* bältessensor
* batteristaturapport från IBS och DME/DDE
* hastighet
* kondensortemperatursensor
* imsensorn
och mycket mer :-)

Personligen hade jag reagerat som blixten, varit tokglad så man slipper det där förbannade påhittet.
Man slipper dessutom vara en av alla andra kedjerökare där i bilköerna (varje gång det slår om till grönt så ska varenda förbannade bil stå där och hacka igång sig så det låter som om föreningen Tunga Kedjerökare har årsmöte).
Problemet är att det kan finnas ett fel som satt en felkod som ger ett underkännande på besiktningen, så man vill ändåså göra en första enklare undersökning för att se vad det handlar om.
Kom till mig på NMS Tuning i Karlskrona så kodar vi bort skiten för evigt!
Som någon sa, jävla påhitt!
Kan väl tycka att det funkar hyggligt på manuella bilar då man måste frikoppla och lägga i neutral. Då har jag som förare sett att det tar en stund innan jag kan åka vidare.
På en automatare däremot.. Gode tid vilket skit!

///Micke
Wi
9
Wilmizeeen03
BMW 118D -10
Vad kostar det att koda bort ”skiten” som ni kallar det för? 😂😊

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.