AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
718

Ryckig körning 316d 2010 e90 och spolarmotor som inte funkar

Ro
2
Robbanbobban91
BMW 316D-10
Hej!

Har precis köpt en BMW 316D där jag märkte efter några mils körning att den ryckte och tappade kraft och stannade sen helt. Efter att man stängt av tändningen och startat igen samt gasat och växlat lite så kommer den igång igen och gick 35 mil för att igen börja rycka. Har kontakt bilhandlaren som trodde att det var bränslefilter som behöver bytas.Vilket jag är tveksam till, eller kan det vara rimligt? Har haft problem med bränslefilter på en Kia men där var symptomen att den gick ner i hastighet.

Men kollade idag under huven och motorkåpan och såg att denna slang var av samt felkod p3040 som verkar ha något att göra med EGR. Därav anledningen som jag kollade kring EGR-ventilen. Kan man få detta problem när denna slang är av? Vad är det för slang?
Länk
Länk

Sen till nästa problem att spolarmotorerna inte verkar att fungera, har kollat säkring 48 som skall vara för spolarmotorn men den var hel, vad kan vara felet i sådana fall?

Tack på förhand för all input!
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Bilfirma får väl tro vad de vill, så länge de fixar problemen som uppenbarligen fanns vid köpet. Ytterst sällsynt att en bilförsäljare vet särskilt mycket, det är deras jobb att snacka, så sköter förhoppningsvis den verkstad de anlitar sitt.

MVH Christofer
Ro
2
Robbanbobban91
BMW 316D-10
Hej!

Jo det har jag tänkt, men var mest intresserad av vad det kunde vara för slang och anledningen till att spolarna inte fungerar.
Hej,

Inte en aning om slangens funktion.

Men blå buntband och slangen på sniskan tyder ju på något fulmek.

Om inte någon (av två?) spolare (vindruta plus strålkastare?) fungerar, finns det en enkel men antagligen osannolik förklaring, att båda pumparna är döda.

Fast kanske ändå inte så osannolik, om jag väger in fulmeket ovan. Förre ägaren har kanske tröttnat och sålt iväg bilen (och hoppats att ingen skulle hitta felet i tid).

Annars blir det nog komplicerat.
Som vanligt på en BMW handlar det då högst sannolikt om mjukvara i en eller annan modul.

Tillsammans med den felkod som tyder på problem med EGR, pekar väl totalen mot att bilfirman får göra ett omtag.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.