|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har skaffat mig en M2 DCT 2018. Bilen har en N55a och jag undrar hur mycket jag kan få ut av den motorn? Hur många hk kan jag räkna med att få om jag modifierar/trimmar den? Om vi struntar i prislappen och bara snackar möjligheter, hur långt kan man gå? Byta till en S55a? | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Att byta till en S55 är helt meningslöst, då är det mycket enklare och billigare att byta till en Comp istället. N55 klarar ca 440-450 hk med rätt mods, men då utnyttjar du turbo och bränslesystem till "max". Det är bättre att lägga sig på 410-420 hk, allt över det utvecklar bara mer värme (högre laddtryck). Men du behöver ändå kosta på rätt mods (downpipe, charge pipe, tryckrör till och från turbo, race intercooler och avlastningsventil) för att få stabil effektökning och inte bara ett par växlar på fullgas. Vill du att maskinen ska leverera lika mycket hk hela tiden bör du uppgradera kylningen också. Övre gränsen för en N55 sätter bara din plånbok, det är lite som att fråga hur långt ett snöre är. Med uppgraderad turbo och bränslesystem klarar bottendelen i N55 ca 600 hk, ungefär som en S55 men skillnaden är att S55 har dubbla turbos och dubbla högtryckspumpar som, så vitt jag vet, inte behöver uppgraderas för den effekten (600 hk). Om du däremot byter till smidda kolvar och stakar så är väl inte 1000+ hk någon omöjlighet, men då är det mer lämpligt med en S55 (closed deck) istället för N55 (open deck). Men N55 med runt 600 hk "tillförlitligt" är rimligt om pengar inte är ett problem. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.