|
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Har haft min X5 sedan 2010 och nu har den gått 34000 mil och har lite "skavanker". Frun och jag har disskuterat att köpa en annan bil. Men priserna är ju smått "hysteriska. En E53 3.0 med 27000 mil - 60 000 kr?? E70 runt 80 000 kr och uppåt. Jag och frun har variot och är supernöjda med nuvarande 3.0 E53 och vill egentligen behålla den så jag har börjat "tänka" lite - lägga 50 000 kr + för att få något som man inte har en susning om hur den "är" osv. Nuvarande är bra mekaniskt i motor och drivning. Har dock lite "problem" men inga felkoder trots att den är trött som attan men jag tror det ligger i tjuvluft, otät ventilkåpspackning, tjuvis i vevhusvent. Soppapumpen lade av vid 30 000 miul så den är "fräsh", ny generator och renoverad vanos. Ingen karrossrost utan enbart på bärram bak (som kan svetsas), torra bromsslangar. Navin har lagt av och instrument panel har problem med temp och bensinmätare, och bakre torkarmotor har lagt av men i övrigt i bra skick. Så! Om jag skulle lägga samma summa som en annan (med okänd historia) skulle bilen bli i nyskick. Hur skulle Ni göra. Visst 34000 mil men jag tror inte att motor eller låda är det som skulle skicka den till skrot utan snarare rost. Jag är velig men jag gillar verkligen bilen. "Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV" BMW CS #05XXX |
| Vad får du för bilen som den är idag? | |
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Den är obesiktad för rost på bakram och torra bromsslangar fram. Med en gk besiktning - kanske 25-30 kkr? |
| Ok, då har du ett 25-30k med dig till "ny" bil. En för 60k skulle kosta dig 30-35k ytterligare, medans din gamla skulle behöva betinga ett saluvärde på 85-90k för att räkna hem sig. | |
| Jag tror inte heller man ska räkna med att en annan 20 år gammal X5 för ca 60’ är i felfritt skick utan kommer nog med en del defekter på köpet. | |
@grelle Precis - jag vet vad jag har men inte vad jag får. Numera går det dessutom, tyvärr, inte att lita på folk och det gör det inte enklare. Var och tittade på en 4.8L och i telefon hette det att den var i bra skick. När jag kommer dit så undrade jag om han polerar med Svinto - jag vände. "Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV" BMW CS #05XXX |
|
Kävlingepågen, det är trist men vi använder alla begrepp lite olika. Du skriver själv att om du lägger X kronor på din så blir den i ”nyskick”… min bild av nyskick är absolut perfekt som när den lämnade fabrik och det är aldrig en 30000 milare. Så ibland använder man uttryck olika. Hans bild av bra skick var kanske steget ovanför skroten. 😊 Jag tror du har mer att vinna på att laga det trasiga på din egen bil och acceptera de skavanker som endast är kosmetiska. Många av de som säljer en gammal bil gör det ju för att den strular, om den är felfri så är det enklaste att behålla den då det sällan är mycket pengar ändå som frigörs. Så de som ligger ute till salu har alla sina brister. |
|
|
Klart du ska hålla E53'an kvar på vägarna, när såg du en fin senast? Kör! ¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤ |
|
| Har haft en x5a 3,0i bensin 2002 med 5 vx man . Måste bara skriva att det är den trevligaste roligaste suv man kan ha . Köpte en 04a med automat och samma motor ett par pr efter jag sålt 02an också fin bil men inte lika rolig som med manuel. Har nu en x5 f15 som är helt underbar och bara går och får ingen fel 20000 mil men sitter mycket sämre då stolen inte går att luta tillräckligt om man som jag är lång. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.