AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
795

E60/61 med CCC AUX-Bluetooth-android. Någon som har löst något av detta?

Hej,

Jag har påbörjat resan med att installera till en början AUX och sedan en android-enhet till min 523i från 2005 med CCC systemet.

Jag lyckades koda in AUX utan problem, som alltså saknades i min bil, med hjälp av en kille som finns här i forumet och säljer kabel med programvara.
Köpte därefter en AUX-kabel från Amazon, kopplade in den men får inget ljud ur den. Letat förtvivlat med hjälp av Google och hittar några som har pinnat om dessa AUX-kopplingar med lyckat resultat. Är inne på samma bana hur tråkigt detta än är.

Är det någon av er som har gjort detta och har konkreta tips, erfarenheter eller steg för steg lösningar för att få detta att fungera utan att det skall kosta skjortan?
Många har tagit upp detta även här i forumet men jag verkar inte hitta konkreta svar.

Karl F.
En uppdatering/lösning:
Efter mer letande hittade jag kopplingsschemat för kontakten bakom cd-spelaren där aux skall kopplas. Det visar sig att en av de två möjliga kontakter där passade inte då de är spegelvända. Efter modifiering av den lilla flärpen på den inköpta aux-kabeln som hindrade montering på den rätta sidan enligt kopplingsschemat så fick jag ljudet att fungera!!! Ingen pill med att ändra pinnarna i aux-kabeln alltså.

Ljudet fungerade för övrigt fint även med den nya android-enheten jag köpte på Amazon. Detta innebär att jag har trådlöst apple-carplay samt android-auto i en bil från 2005! Inte nog med det, knapparna på ratten fungerar de med, både ljud och nästa låt!!! Helt otroligt tycker jag.

Återstår att koppla in den externa mikrofonen (tips emottages gärna om någon har gjort detta), usb-kabel för bland annat laddning av telefon samt backkamera som enligt uppgift skall kunna aktiveras automatiskt när man lägger in backen. Så spännande!

Karl F.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.