AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.593

Knäpp ljud i dörr E39!

Sida 2 av 2
magmo
Hasso & micke!

Menar ni dörrkarmslisten? Min är oxå skavd något så infernaliskt i höjd med låsmekanismen. Läste att de hade uppgraderat dessa till filtmodellen? sanning? Vad kostar de att köpa löst? Och kan man byta dem själv utan att dra på sig en hjärnblödning? Många ???? blir det! Vet att jag fick mina utbytta runt om i Tyskland på min förra E39 528 Limo, när jag och dörrarna gnällde.

Tacksam för ett komplett supersvar som sätter stopp för detta dörrgnällande.

Magmo maniac
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den list som gnisslar sitter på dörren. men den list som skavs sönder och som BMW böt ut för dom trodde det var den som orsakade gnisselt är den som sitter i dörrgången.
Den kostar ca 385 spänn och den kan du byta själv.Annars tar det inte mera än en halvtimme för en verkstad att byta.
BMW bytte en hel del lister till nyare variant med mera textil i men de konstaterade senare att gnisselproblemet kvarstog.

///MVH Hasso
Länk

hej jag hade samma problem på min bil
Jag använde "turtle wax-vinylglans"spraja på dörrlisterna
det håller ett par veckor.
mvh Dino
magmo
Hej!

Alla ni som håller på att spraya eller på annat sätt behandla era lister? Är era lister slitna eller hur ser de ut. Att hålla på att spraya 1 gång / 2 veckor verkar lite lamt för att vara på en Beemer?

Magmo maniac
de
16
dengroth
318 i -87
525 i -01
Har samma problem med missljud från förardörren. Det knakar och gnekar i varenda ojämnhet i vägen, dessutom vid gasprådrag och inbromsning. Har bytt dörrnäsa, smort med vaselin runt rutan, smort lister på dörren med silikon osv. För varje åtgärd tycker jag ljudet ökar. Obegripligt. Hade liknande ljud i en Saab 9000 för flera år sedan men det försvann omgående efter att jag smort listerna. Skall man verkligen behöva ta ner dörrsidan som jag fått råd att göra på forum?

Fi
8
FilipK
320iM Touring -03
520iA Touring -03
Knäppljud i förardörren uppstod på min 520-03 tre månader efter att jag hämtat ut bilen, knappast på grund av slitage då...Precis som Marin blev det tyst om man duttade till elhissen ett snäpp neråt men det var ju ingen hållbar lösning.

Har haft den inne på verkstad tre gånger och det har varit lite olika bud om vad som skulle göras. Alla på verkstaden var rörande överens om att man absolut inte skulle smörja in listerna med något och man ville gärna få det till att det var en Ditec-behandling som orsakade onormalt hög friktion mellan lister och Ditec-behandlade ytor.

Så vitt jag förstår har man vid alla tre verkstadsbesöken noggrant rengjort alla gummilister samt rutan med lösningsmedel, böjt och bänt lite på ramen (om den inte följer samma form som rutan, rutan är ju lite svagt böjd, uppstår det spänningar mellan rutan och ramen som den löper i) som håller rutan och slutligen justerat dörrnäsan. Efter tredje besöket blev det äntligen tyst på eländet.

Värt att nämna är att samma knäppljud har uppenbarat sig på vår andra bil (320-03), den är bara en månad gammal och den har inte fått någon Ditec-behandling. Det känns ganska trist att komma till verkstaden med ytterligare en ny bil med samma problem...folket kommer väl gömma sig bakom service-disken när jag kommer...kan man bli portad från BMW?

de
16
dengroth
318 i -87
525 i -01
Egendomligt att BMW inte kan lösa detta. På mitt arbete har vi två Renault som givetvis inte kan jämföras med BMW i körkänsla, men några missljud av den här typen förekommer inte alls. Jag trodde att det berodde på att listerna åldrades och torkade men om fenomenet uppkommer på helt nya bilar kan det ju inte bero på detta.

Fi
8
FilipK
320iM Touring -03
520iA Touring -03
BMW har till viss del satt sig själv i denna situation - med sansade däck är 5-serien kusligt tyst under färd och minsta lilla knäpp förmedlas obarmhärtligt. Vid två tillfällen har jag fått skjuts av en arbetskamrat vidare till jobbet från BMW-verkstaden - han har en 1 år gammal Alfa Romeo 156 och i den hör man inget skrammel pga av dånande vägljud och motorljud...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.