|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
storken25 |
Jag blir galen på det lilla knäpp eller knirr ljud som uppkommer på förar dörr när man åker i ett gupp eller bilen gungar till! Har provat att smörja in gummilist med vasselin, byt gummilist. Finns det någon som har ett lite tips?? MVH |
|
Hej! Prova siliconspray och smörj in alla gummilister som finns på hela dörren, även den rutan sitter i. Garre |
|
storken25 |
Har provat det! Hade samma fenomen på en annan Bmw men då försvann ljudet när det rengnade eller när man tvättat bilen. På den här låter det jämt! Jag blir galen!! |
| Prova att ha olja på en pensel och olja in dörrnäsan, alltså "hålet" i framdörren. Då försvinner det nog. | |
storken25 |
Anders R: Nu fattar jag inte vad du menar någonstans???? |
storken25 |
Är den som dörrer "krokar" fast i? Alltså vid dörr låset? MVH |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Smörj med vaselin imellan fönsterkarmen och gummilisten runt fönsterbågen som sitter på dörren, den brukar bli torr förmodligen av kontakr med avfettning ody.Min blev tyst, men det var oftast vid varm väderlek som det gnisslade och knarrade. (men visa inte vaselintuben för bakluckan för då kan den gå i baklås):) MVH Hasso Länk |
storken25 |
Hasso: Tar man bort hela gummlisten, eller kommer man åt ändå? |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Man viker ut den från fönsterkarmen, använd gärna en glasspinne eller dyligt för att få ner vaselinet i mellan då det kan vara lite trång med fingrarna Jag har visst nån bild som jag har fått skicka land och rike runt. MVH Hasso Länk |
storken25 |
Hasso: Okej, tror jag förstår hur du menar. Skall provas omg. Jag återkommer med resultat. Vet du vad Dörrnäsa är för något? MVH |
|
Min förra bil knäpte det oxå från förardörren. Hade jäkligt svårt att lokalisera källan, men till slut så kom ja fram till att det var fönstret som var för hårt stängt! Duttade till knappen till elfönstret, så att rutan gick ner någon tiondel, och knäpningarna försvan då. Alltså en ren justeringssak, på min bil i.af. mvh Marin |
|
|
Dörrnäsan är plastbiten som dörren hakar fast i. Jag lindade den med isoleringstape. En ny lär kosta runt 150.- hos BMW. Patric |
|
storken25 |
Den delen som sitter i karossen eller i dörren? |
|
Storken25: Den delen som sitter i dörren. Häll olja på en pensel och dutta in i hålet så det kommer in ordentligt. Funkar finfint, om det nu är det som det beror på såklart. |
|
storken25 |
Då måste 5-56 var optimalt, eller.............. |
storken25 |
Nu är det äntligen borta!! Gjorde som Hasso sa dvs smörjde in bakom listen! Fan vad skönt. Vart som en helt ny bil!! Tack Hasso och alla andra för alla förslag! MVH Lycklig Bmw ägare igen! |
En sak har jag funderat över,det är hur många dörrgångslister BMW bytt på garanti för gnissel, när det inte är den listen som gnisslar. Jag har nyligen bytt min men det berodde på att den var lite skavd vid dörrlåset inte på gnissel. MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Bytte du listen själv? Bökigt? Upptäckte själv häromdagen att dörrlåsen skavt i en hel del på båda sidorna på min, så det står byte på schemat. /Micke |
|
Nej inte alls bökigt, får ta bort tröskellisten, en gummiklubba eller plasthammare är lämpligt för montage.listerna kostar ca 385 st.Det sitter ett tunt"startsnöre" i gummi som man för dra bort så listen vecklar ut sig innan montering. det framgår också att de flyttat skarven ca 20 cm från orginalmontaget.det är nog inte dörrlåset som skaver utan du själv när du sätter dig i bilen,har jag kommit på.BMW antydde att de BMW-ägere som är lite runda om magen slet ut listen mycket fortare.Man kommer mot den med ryggen när man sätter sig i bilen, har jag kommit fram till, lite beroende hur långt bak stolen är inställd.Till slut spricker listen på mitten, när den blir tillräckligt tunn. MVH Hasso Länk |
|
Hm, så slitna lister är en liten hint om att man bör göra något åt buken? Attans då... :-) Annars ser det ju ut precis som om det är låsmekanismen som tagit i på nåt vis. Vore ju iof dåligt. Men så listerna är inte limmade på nåt vis utan man kan få dit dem mha gummiklubba? Tack! /Micke |
|
|
Samma problem som er andra, det knirrar i dörrlisterna, har provat siliconspray utan framgång. Hasso: Kan du mejla över den där berömda bilden till mig?? Vore sjysst. Hälsn. //The Driver |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.