AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
718

Bmw x3 30e fyrhjulsdrift med bara elmotorn

Hej . Har en Bmw x3 laddhybrid 2021 . Undrar hur det ligger till med fyrhjulsdriften när man enbart kör med elmotorn. Upplevde häromdagen när jag stod på ett brant berg att bilen enbart drog med bakhjulen och slirade detta var när bilen var i hybridläge och drevs av elmotorn?
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Its BMW xDrive system permanently distributes the drive torque between the front and rear wheels as required – even when driving purely on electric power – so as to ensure sporty driving characteristics on the road and superior off-road performance over unsurfaced terrain.

Länk
Hade du (för) mycket styrutslag kanske? Var det just i starten eller aktiverades aldrig framhjulen?

Nyckelordet i texten från BMW är ju annars "as required", men det är det elektroniken som behöver upptäcka att det behövs.
Jag upplever i alla fall en skillnad mellan Audi "TORSEN-quattro" och M440i xDrive där BMW:n alltid spinner med bakhjulen först innan drivningen fram om man tar i lite vid start i korsning med styrutslag.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Eftersom elmotorn sitter i växellådan så går all kraft samma väg så att säga, oavsett drivning av förbränningsmotor, elmotor eller både och. Men jag upplever också att bakhjulen kan slira till lite innan framhjulen kopplas in.
Ja då vet ja . Ja lite styrutslag hade jag på framhjulen men blev förvånad när det började slira var ju iofs berg med mossa på men hade min andra bil xc70 å den märks det inget med ingen tendens på hjulspinn. Hur blir det med Esc om man tar ut den ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.