|
|
|
|---|---|
|
320D xdrive. 10 000 mil. Den anger att det är 2900 mil kvar på framhjulen och 1900 mil på bakhjulen. Läste någonstans att bilen ska i viss mån reglerera fördelningen. Bromsar en del hårt på vinterhalvåret för motion. Förr sas det att vardagsbromsning tar främst/bara på framhjulen. Är det udda att jag har så mkt kvar på fram jämfört med bak? Mvh | |
| Nej, inte udda. | |
|
Bak kan också användas en del av antisladdsystemet, så det är inte så konstigt i sig att de slitits mer. Jag tror inte den reglerar fördelningen mellan hjulen för att jämna ut slitaget om det var det du avsåg, det är högre prioritet med maximal bromsverkan. |
|
| Däremot är det väl så att bilen bara bromsar på bakhjulen om/när det är farthållaren som bromsar? Tex vid nedförsbacke eller om man sänker angiven fart på farthållaren. | |
|
Jag tycker det är udda att slita mer bromsar bak. Det är inte så att fram redan är bytta en gång eller två och medan det är första (eller färre än fram i alla fall) bytet bak? tyngden går ju framät av bilens rörelse och frambroms tar mer av bromsningen, motorn tyngre än bagaget så jag har i alla fall alltid bytt frambromsar oftare än bakbromsar. För mig brukar snarare bak bli för dåligt motionerade även om jag försöker bromsa till rejält emellanåt så inte bak-oken ska kärva. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| Backarna bak är inte lika tjocka som backarna fram från början. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.