AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.247

Bromsklossar från biltema

Jag har bytte bakre bromsklossar på min e60 inköpta på Biltema samt ni slitagevarnare och skulle därefter släcka servicelampan som var stört omöjligt.Det slutade med att jag fick ta gammla slitagevarnar kabeln och klippa bort kontakten som ska sitta i klossen och tvinna ihop kablarna för att lura systemet varvid det inte var några problem att släcka lampan.Är det så att Biltemas klossar inte harmonerar med slitagevarnaren,någon mer som har liknande erfarenhet

Hej,

Jag har ingen erfarenhet av just detta, Du har nog bara haft otur. Fel typ av varnare eller fel på varnaren. Det är ju tekniskt enkla grejer. Det gäller nog tillverkaren också. ;)

Retfullt, men tyvärr är det alltid en chansning att handla vissa saker på Biltema. Om du har kvar den lilla grejen som skall sitta i bromsklossen, kan du enkelt kolla om den leder ström. Om den inte är sliten och inte leder ström, är det en klar reklamation, om du orkar.

/Lennart

Edit: du har ju kvar h e l a Biltemas grej. Det var originalet du klippte. Då är det bara att kolla i kontakten.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ofta brukar det även vara problem kring pin fitment.

Har själv råkat ut för detta (eftermarknads dock inte Biltema). I mitt fall så gick inte kontakterna inte helt ihop men skapade ändåså en koppling men en opålitlig sådan. Ibland kan det vara tvärtom där kopplingen är väldigt lös vilket ju inte är lysande då denna krets bygger på relativt noggranna motståndsmätningar.

Inte airbag-noggranna men den vill ändåså se ett nära 0 ohm i motstånd när det är nytt. När bromsbeläggen slits ned till ca 6 mm så har den första tråden gnidits av och nu är den andra tråden aktiv och då vill systemet se ett motstånd på runt 470 ohm. När denna andra tråd gnidits av (sker när bromsbelägget har ca 4 mm kvar) så bildas en öppen krets det vill säga oändligt motstånd.

Jämför ni pinnarna mellan exempelvis E30/E34 som var gigantiska och de nyare på exempelvis E87 så är de löjligt flimsiga.
När det gällde de stora enklare pinnarna och kontakterna för E30 och E34 hade jag aldrig någonsin ett enda problem. Och då använder jag BMW Original, eftermarknads, många gånger Biltema och allt annat möjligt.
Här har vi slitagevarnarkontakt från E30 - från en tid när män var män och bilar var bilar! En kontakt för män, av män!
Länk

Det krävs rejäl precison och mycket höga tillverkningstoleranser och mycket kvalitetsövervakning för att få dessa nyare små flimsiga kontakter rätt. Vet inte hur många dåliga eftermarknads jag sett - är otroligt vanligt. Eftersom det kostar att få till dessa kontakter helt rätt så tas det rejäla genvägar här.

Numera köper jag alltid alltid alltid alltid alltid BMW Original bromsslitagevarnare - inget annat - då slipper jag dessa problem.

@Eken55 : Ingick bromsslitagevarnaren i paketet med bakre bromsbeläggen (art.nr 65-096)?
För tittar man på bilden för främre bromsbeläggen (art.nr 65-246) så är den med på bilden, men betyder ju inte att den medföljer - står ju faktiskt i beskrivningen att endast bromsbelägg för 2 hjul ingår.

Jag kan inte hitta att det går att köpa dessa bromsslitagevarnare löst (vet de har sålt dessa lösa förr).
@bmw-slangen: vad jag kunde läsa mig till, är slitagekännarna entrådiga (dvs enstegs) på den aktuella modellen.

Inte jätteviktigt, men om det stämmer, blir det kanske en viss förvirring när du beskriver tvåstegs-kännaren (med minst en pinne till i kontakten).

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nä, E60 har en 2-trådig raket (både TIS och Bentley indikerar detta).
Länk

Och det är samma bromsslitagesensor för både den äldre E60 M54 och den nyare E60 N52 (även samma för E60 LCI), så det kan heller inte vara att riktigt tidiga E60 hade en variant och senare E60 hade en annan.

1-trådig och 2-trådig har inget med hur många pinnar det är i kontakten - båda har två pinnar i kontakten.
1-trådig vs 2-trådig / 1-stegs vs 2-stegs handlar om hur många trådar det är internt.

1-trådig kan bara indikera två lägen - antingen 0 ohm (ny) eller Inf ohm (sliten).
2-trådig kan indikera tre lägen - 0 ohm (ny), 470 ohm (halvsliten) eller Inf ohm (sliten).

@lenwib : Var ser du att E60 har den enklare 1-trådig raket (som E30 och E34 använde sig av)? Fullt möjligt det är någon udda detalj jag missat (är inte så slängd i E60) så är nyfiken!
(En variant av) TIS.

Före ÅM 2007 visade schemat enkeltråd för E60.

Men du har säkert rätt. Jag ville bara undvika att TS blev ställd när han bara hittade två stift, när du antydde fler.

Så istället blev det jag som fick stå för förvirringen. :(

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är ju teoretiskt möjligt att de tidigare DSC-styrenheterna ignorerade 470 ohm mellansteget och bara letade efter 0 ohm eller Inf Ohm och sedan kom nyare DSC-styrenhter som även tittade på 470 ohm mellansteget. Men detta har jag dock aldrig hört talas om, men det var en hel del churn kring DSC-styrenheterna vid den här tiden.

Spelar dock ingen roll i det här fallet då en ny oskadad bromsslitagesensor ändåså alltid visa 0 ohm - oavsett hur många trådar den har internt.

!!! OBS !!!
Vill poängtera än en gång (för säkerhets skull så vi inte pratar förbi varandra) att antal trådar internt och antal stift i kontakten har ingenting med varandra att göra!
Du kommer alltid att hitta två stift i kontakten i alla bromsslitagevarnare, det är antalet interna trådar som skiljer mellan E30/E34/mfl och E87/E60/mfl.

Här är 2-trådars aka 2-stegs varianten
Länk
Du har säkert rätt. Som vanligt! :)

Om Biltemas slitagevarnare alltså bara passar i kontaktstycket, borde den funka, oavsett.

Nå, idag har jag lärt mig ännu något! :)

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Precis, så länge bromsslitagesensorn passar i kontaktstycket (ska ha samma känsla som BMW Original dvs den där känslan där det suger till och säger klick) och den har nära noll i motstånd mellan sina pinnar så ska den inte ställa till med några problem med nollställningen (sen att det finns andra problem med nollställningen även med BMW Original är en helt annan sak - det där systemet kan vara lite finiky).

Trådskaparen kan enkelt mäta motståndet på Biltema bromsslitagesensorn och se om den är ok.
Det ska vara en sluten krets utan något motstånd så det enda motstånd man kommer att se på multimetern är främst från själva mätkablarna (som brukar ligga på runt 0.2-0.3 ohm men det man själv mäta) och sedan lite motstånd från kablarna från bromsslitagesensorn då dessa kan vara ganska långa (säg ytterliggare 0.1-0.2 ohm) - så runt 0.5 ohm kan vara normalt att se i en vanlig enklare multimeter. Så säg allt under 1.0 ohm är fullt normalt och allt är ok.
Då hoppas vi bara på att trådskaparen återkommer med rapport om en lyckad reklamation. (Där brukar Biltema inte vara så svåra att ha att göra med) eller någon annan förklaring

/Lennart
Slitagevarnaren köpte jag hos Trodo

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha!
Men då är allt kring Biltema och dess bromsbelägg helt irrelevant.
Då är det "Bromsslitagesensor från <x>" en mer korrekt rubrik.

Såg att Trodo har bromsslitagesensorer från ett par riktigt bra märken (inte BMW Original men i princip samma):
Bosch, ATE och Brembo (i en pinch hade jag ibland även vågat chansa på Meyle)

@Eken55 : Vilket märke från Trodo valde du på bromsslitagesensorn?
A.B.S
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Voila, där har vi svaret! :-)

@Eken55 : Du köpte tyvärr ett av de billigaste budgetmärken gjort av det finaste Kinesium.

Din upplevelse är det förväntade resultatet av ett sådant inköp (det är sällan budgetmärken fungerar som det ska - speciellt när det gäller sensorer och elektronik). Fungerar inte alls, fungerar dåligt, fungerar till och från, fungerar en dag/vecka/månad, halvdålig passform, dålig passform, passar inte alls, dålig livslängd, en av tre fungerar (vet flera som behövt returnera två gånger och den tredje fungerade), jag kan hålla på ett bra tag här....

Om du tvunget inte vill köpa BMW Original (vilket jag rekommenderar) så köp annars Bosch, Brembo eller ATE från Trodo.
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Trodo försöker hjälpa till. De låter en sortera efter Budget - Pris/Prestanda - Premium.
Då blir det enklare för alla att sortera bort Kinesium-delarna.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag gillar det Trodo gör (Mekonomen har liknande "nivåer" också vill jag minnas)!
Så jag skulle definitivt rekommenderat någon dit för att få lite extra vägledning bland allt Kinesium (istället för att exempelvis skicka iväg den stackars saten till "the usual suspects").

Fast färgerna borde kanske vara omvänt dvs grönt för premium (allt är lugnt), orange (var på din vakt) och rött (fara)! :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.