AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
846

BMW e39 2002 bromsbelägg byte

sl
49
slinky
E39 525i - 02
Halloj allihop!

Jag fick upp bromsbelläglampan i bilen för typ en vecka sedan, kollade på beläggen och bak var mer slitet än fram men det fan ändå typ 1.5cm kvar bak så jag åkte några dagar på det, men nu idag när jag bytt belägg bak på båda sidor och bytt slitagevarnare så dyker ändå lampan upp efter några tryck på bromsen.
När jag åkte iväg först direkt efter bytet åkte jag 1.5 mil med mycket inbromsningar för att ”sätta dom på plats”. Påväg hem så börja lampan lysa.

Byte till gamla givaren igen men den ger avslag direkt vid tryck på bromsen, satte dit nya givaren igen och den ger utslag efter typ 10 tryck på bromsen?

Tog bort batteriet ett tag men hjälpte inget.
Tar det ett tag innan den ”vänjer” sig vid nya beläggen?

Köpte ridex belägg och slitagevarnare

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Man nollar normalt sätt detta på e39 genom att hoppa in i bilen, trycka på bromsen och hålla kvar, tändningsläge 2 och fortsätt hålla bromsen. Då ska den återställas.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
sl
49
slinky
E39 525i - 02
Oj glömde skriva att jag har gjort det varje gång innan jag har startat bilen med både gamla och nya givaren, tar längre tid innan lampan börjar lysa med nya givaren
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Man kan ju också klippa trådarna och tvinna ihop dem, då simulerar du en hel givare. Prova det med den gamla.
Sen får man kolla beläggen manuellt när man byter hjul sommar/vinter.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
sl
49
slinky
E39 525i - 02
Om man skulle tvinna ihop dom, klipper man givaren eller vart klipper man?
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ja någonstans där. Har du kvarstående fel efter det så tippar jag på glapp i kontaktstycket på "bilsidan" så att säga.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
sl
49
slinky
E39 525i - 02
Aa Alright, så själva givaren ska va inkopplad och sen ba klippa den på mitten typ så man får bort den lilla delen som sitter i oket
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Exakt, och tvinna ihop ledarna.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
sl
49
slinky
E39 525i - 02
Alright, king!
sl
49
slinky
E39 525i - 02
Update då:

Jag bytte belägg fram och det var den varnaren som var helt körd, men nu efter jag har bytt så har jag ett brummande/vibrerande ljud fram, låter som mest vid typ 50-70kmh när man släpper på gasen, tror det är höger fram. Låter typ som ett hjullager men det kom så plötsligt.

Innan jag byte belägg så fanns inte ljudet, har ej bytt skivor, dom är väll okej, slipade lite på dom för det fanns en ”läpp” på dom så att det blir jämnt slitet.

Hissade upp bilen och vickade på däcket uppe och nere men inget glapp, skit svårt att säga över telefon va det är men kan jag behöva byta skivor med kanske? Kan det bli nån typ friktion mellan nya belägg och ”gammal” skiva som gör ljud? Är på semester nu och använder bilen ganska mycket och har inga verktyg till att ta isär grejer.

sl
49
slinky
E39 525i - 02
Hade dåliga hjullager bak för ett tag sen men det lätt inte alls samma som det gör nu, den gången så tog det ett tag innan det börja låta mer och mer oxå, det här ljudet börja låta ”högt” andra körningen med bilen efter bytet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.