|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag sitter och kollar lite efter en BMW 320d runt 2013-2017, budget runt 150-170k, jag tittar främst på bilar med 12-17k mil (alltså ganska snålutrustade) med automat. "Problemet" är att majoriteten av bilar har xDrive, och det har man ju läst ett och annat om. Om jag visste att fördelningslådan inte skulle rasa så hade jag tom föredragit xDrive, men med allt jag läst om rasade fördelningslådor blir jag lite fundersam. Lite frågor: - Hur hade ni resonerat? Hade ni hellre köpt en utan xDrive eller chansat? - Hur vanligt är det egentligen med problem med xDrive? - Vad kan jag kolla efter/testa vid en eventuell provkörning för att bättra på mina chanser att inte få en bil vars fördelningslåda kommer rasa i närtid? - Om jag köper en bil och har otur och fördelningslådan rasar, vad kan jag realistiskt räkna med att det kostar att laga? Stort tack på förhand! | |
| Jag hade inte ens velat köpa en ny bmw med fyrhjulsdrift med tanke på risken för problem med fördelningslåda och att däckens rullomkrets inte får avvika mer än marginellt. Hur kul är det tex att vara "tvungen" att köpa fyra nya däck när ett gått sönder eller när bara två är slitna... | |
|
Jag har haft flera BMW med Xdrive och inte haft problem med någon. Om du inte "behöver" xdrive så förstår jag dock din oro för en ytterligare felkälla. En funktion som inte finns kan ju inte gå sönder. Men problemen är inte så stora som de låter. Ett alternativ som jag funderade på själv var att stänga av 4wd sommartid när den inte behövs med X-delete, dock så gjorde jag aldrig slag i saken så jag har ingen egen erfarenhet. Men annars känns ju det som en perfekt lösning. Länk Att man måste skrota alla däck när man får en punktering är något som oseriösa däcksverkstäder håller på med för att tjäna pengar. Det finns en tolerans på flera mm skillnad mellan fram och bak. Tror det är 3mm, nån kommer säkert med exakt siffra snart. Att ha större skillnad än 3mm vill man inte ha ändå. |
|
|
Har också haft 2 bilar med xDrive och inte haft problem, en X3 och en F11. X3an hade jag bekymmerfria mil från 14-28000 mil. Byter man olja i fördelningslådan enligt intervallen är inga problem alls. Däck också, jag hade till och med olika bredd fram och bak, så länge rullomkretsen är samma och inom tolerans, är det bara att tuta och köra. Said |
|
|
Stort tack för svaren! Jag "behöver" egentligen inte xDrive men det går ju inte komma ifrån att det är trevligt att ha på vintern, jag har även vissa planer på att köpa en båt framåt men jag tror att markfrigången på en 3-serie blir ett problem före man saknar grepp. X-delete verkar onekligen väldigt smidigt i teorin. Har någon här testat det? Om fördelningslådan skulle rasa och man inte känner för att lägga väldigt många tusen på det just då, kan man köra en x-delete "så länge" eller har skeppet seglat då? Har någon en uppfattning om vad det kostar att byta en fördelningslåda? Vad kostar det att byta olja i fördelningslådan - är det ett stort projekt? |
|
|
Det är fel att säga att man eliminerar problemet med att byta olja i tid. Man kan kan inte fixa en svag konstruktion med att byta olja, det gäller fördelningslådor såväl som växellådor och motorer. Såklart drabbas bara vissa av problem, men med tanken på hur mycket det finns att läsa så är det givetvis en potentiell felkälla att beakta. Vill minnas att jag, vid flertalet tillfällen, läst att det är knepigt att få tag i begagnade fördelningslådor och även nya, särskilt till rimligt pris. Såklart beror detta på att det av relativt vanligt att de är problem med dessa. Finns mycket att läsa om man söker, även prisangivelser. MVH Christofer |
|
|
Har BMW infört bytesintervall på oljan i fördelningslådan? På E91 är det enligt BMW "evighetsolja" och det finns inget bytesintervall, även om många byter ändå. |
|
|
Löwet skriver "Att man måste skrota alla däck när man får en punktering är något som oseriösa däcksverkstäder håller på med för att tjäna pengar. Det finns en tolerans på flera mm skillnad mellan fram och bak. Tror det är 3mm, nån kommer säkert med exakt siffra snart. Att ha större skillnad än 3mm vill man inte ha ändå." Min erfarenhet av däckhandlare är att dom gärna ville försöka lösa problemet med ett begagnat däck när ett däck blev punkterat. Men bmw:s toleranser var väldigt snäva så det var inte möjligt om man ville följa dem. |
|
| BMW dokumentation för G20 (vet inte om det är samma för F3x) är max 2mm skillnad i mönsterdjup mellan alla däck. MEN det är samma gräns även utan xDrive, med eller utan "staggered" setup så det är nog en allmänt satt gräns och inte specifikt för xDrive. Min hypotes (inte bevisad) är att det som kan slita ut xDrive i modellerna som i grunden är bakhjulsdrivna borde vara att bilen tror att bakhjulen tappat fäste, dvs snurrar fortare än framhjulen. Med det resonemanget är det mindre omkrets bak man skall vara försiktig med. Om man räknar om 2mm mindre mönster (mindre radie) så motsvarar det ca 0.6% skillnad i omkrets (eller diameter). Vanligen nämns 1% som (obekräftad) gräns bland de som frångår BMW:s lista av rekommenderade däckmodeller. Jag är osäker på X-modellerna men åtminstone G22 xDrive, med rullomkretser inom 0.2% är mestadels helt bakhjulsdriven (jag har loggat). | |
|
Visst har det skrivits en del om problem med xdrive, men med tanke på hur många bilar som har levererats med xdrive så får man sätta det i perspektiv. Om man vill veta, och bli orolig över en bils potentiella problem, så skall man läsa på forum :) Här diskuteras alla problem då många letar efter lösningar till dem på just forum :) Min erfarenhet: F10 -13 - xdrie gick sönder under de första 1500 milen, byttes på garanti F10 -16 - körde bilen 16k mil, inga problem med xdrive. Bytte olja i fördelningslådan vid 12k mil, kostade ca 1000kr på BMW. |
|
| Köpte min 328 xDrive på 11t mil och har just passerat 21t mil nu. Haft punka och bytt däck lite hit o dit, aldrig haft ett problem. Tror problemen är överdrivna. | |
|
Jaa håller med t80196 snacka om överdriva ett problem!! Om man söker nått hittar man hur mycket som helst på nätet. Men det som skrivs är när man bara ha problem. Inte många skriver att de har en fantastisk xDrive system och andelen är mycket mer än de som har problem. På min X3 e83 jag hade var däcken stegrad. Kommer inte ihåg dimensionen nu men back var mycket bredare än fram. Man kompensera ju med profilen för att få rätt omkrets men det blir inte exakt samma. Hade inga problem de 14000 mil jag ägde bilen. På F11 var samma sak olika däck bredd. Där byte jag oljan själv och det var jätte enkelt. Lite bökigt att komma åt påfyllnings skruven men med förlängningar kommer man åt det snabbt. Said |
|
|
Jo visst, men att skriva att "om man byter olja är det inget problem" är fel. Självklart bör man byta olja så snart som möjligt när man köpt en bil. Men om den gått runt 15000 mil är det inte säkert det hjälper och man har heller ingen gällande maskinskadeförsäkrig. Alla bilar krånglar förr eller senare. Fabrikationsfel är mer eller mindre vanliga. När det gäller problem med BMW:s fördelningslådor så är det inte helt ovanligt. Jag hade för egen del vågat köpa en X-Drive. Var och en får avgöra om man vågar riskera att byta fördelningslåda, eller för den delen kamkedja eller annat. MVH Christofer |
|
|
TS får väl väga hur stort behovet av xdrive är mot risken (och oron) för haveri. Här i skåne behöver man normalt inte xdrive. Hur mkt kör TS och hur mycket i halka? |
|
| Det finns ju så mycket annat som kan bli dyrt och eftersom TS "föredrar xDrive" skulle jag inte välja "fel bil" för att slippa den extra risken. Men jag skulle inte köpa en xDrive där det sitter felaktig kombination av hjulstorlekar på. Lugnast är det ju om däckmodellerna valts enligt BMW:s rekommenderade lista. | |
|
De flesta icke M-paket har ju samma däcksdimension runt om så det finns helt ok utbud att välja på där. Känner för övrigt till en bil med Xdrive som gått sönder när jag tänker efter. En bekant som fick punktering och åkte med vinterdäck fram och sommardäck bak. Sen "glömde han bort" det och åkte runt för länge. Vet inte exakt, några månader kanske? Det...var inte smart för han fick ju missljud efter ett tag. Men ärligt talat - det är ju häpnadsväckande dumt att göra så. |
|
| Jo som med allt,, sköt om grejerna så håller det nog helt ok. | |
| Jo som med allt,, sköt om grejerna så håller det nog helt ok. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.