AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
987

Oljefilter till E-91 höjd?

Svårt att hitta rätt oljefilter till en E-91, -09:a.
Jag får olika höjd 172 och 133.6 och olika diameter 53 och 63,5.
Hur får jag ett entydigt svar på mått?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Enkelt - gå alltid alltid alltid efter biltillverkarens artikelnummer - då blir det rätt i 99.7% av fallen.

De där måttuppgifterna är bara för syns skull och stämmer aldrig (dessutom mäter alla olika och all denna data ska sedan konverteras och flyttas mellan trettioelva olika datasystem innan det - ofta inkorrekt - visas på din bildskärm).

Säg du har en E90 LCI 320d tillverkad 04/2010.

Då är det ett oljefilter som har korsreferens till 11 42 8 507 683 (detalj #2 i skissen nedan) som du ska ha!
Länk

@patoll : Vad är det för bil du letar oljefilter till?
Jag har E91 -09 som jag letar filter till.
Var såg du att jag hade en E90?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Var såg du att jag skrev att du hade en E90?

En formulering i stil med "Säg du har en..." är underförstått att det är ett exempel det handlar om.
Här tog jag en modell helt valfritt ur luften och använde som ett exempel (eftersom jag inte vet vilken bil du har) för att förtydliga och realisera tankeprocesen :-)

Såg du min sista fråga förresten?

Nja, E91 -09 kommer man inte så långt med! :-)
Det finns nog säkert minst 10 olika motorer och alla kanske med olika oljefilter! :-)

Tillägg :
Asch, fick det bara till 8 olika motorer som fanns för E91 MY 2009.
Följande motorer fanns som E91 MY 2009 (alla med potentiellt olika oljefilter)!
N43, N46, N52, N53, N54, N47, M57, N57
:-)

316i/318i/320i (N43)
320i (N46) (dock inte i Sverige om jag minns rätt)
323i (N52)
325i (N52) (dock inte i Sverige om jag minns rätt)
325i/330i (N53)
335i (N54)
316d/318d/320d (N47)
325d/335d (M57)
330d (N57)
Kan bara instämma i vad bmw-slangen skriver.

Att söka delar via registreringsnummer är ”livsfarligt”.

För ett tag sedan sökte jag tändstift hos en välkänd och bra handlare. Eftersom bilen var listad i mitt ”garage” på sidan, gick jag den enkla vägen. ”Gänglängd 19 mm” stod det i specen.

Men enligt tidigare forskning hade jag kommit fram till att den skall vara 26,5 mm. Så jag kontaktade kundtjänsten. Svaret blev ”står det 19, så är det 19”. (Rätt korkat, men sen tror jag att vederbörande i efterspelet fick gå på kurs.)

Sökte jag däremot hos samma säljare på stiftens originalnummer blev det rätt.

/Lennart
Det är en N47
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha! Nice!

Då är det oljefilter 11 42 7 807 177 du ska ha (men finns fortfarande en ytterst liten osäkerhet då full information om vilken bil det handlar om inte är tillgängligt).

Bosch F 026 407 072 motsvarar exempelvis detta BMW 11 42 7 807 177.
Mann-Filter HU 721/5 x och Mahle OX 361/4D motsvarar även detta artikelnummer.

Eftersom jag fortfarande inte vet exakt vilken modell du har så valde jag nu en E91 320d tillverkad 04/2009 (som har en N47-motor och som är MY 2009) - så det borde vara väldigt likt det du har
Länk

Detta filter passar troligtvis samtliga E91 MY2009 modeller som hade N47-motorn - men att gissa bilmodell är inte rätt sätt och det finns utrymme för avvikelser och misstag. Därför behöver man komplett modell samt gärna också när den är tillverkad för att vara helt säker.

Så för att vara 100% säker så är det bäst att du själv går in och väljer den modell du har och väljer när den är tillverkad (eller ännu enklare bara knappla in de 7 sista siffrorna i ditt chassinummer så räknar den själv ut vilken modell det är och när den är tillverkad).

Lite kuriosa...
Man måste vara snorförsiktigt här (gäller generellt sett med reservdelar till bilar numera). Exempelvis E91 320d 2010 har också en N47-motor - men det här ett annat oljefilter! Eftersom de gjorde lite updateringar på N47-motorn mellan MY2009 och MY2010 så är det oljefilter 11 42 8 507 683 man ska ha till en MY2010.
Berättar detta för att exemplifera hur lätt det är göra fel så att säga :-)

Bara för att driva hem (och fortsätta slå och sparka på ett hästkavader) hur löjligt detta med de här uppgifterna är (bara för att det står massa fina siffror betyder inte att det är rätt - det ser imponerade ut för den oinvigde - men betyder inte att det är värt ett skvatt).

Ta detta Bosch som är till denna motor.
Länk
Det står "Höjd [mm] : 173".
Det är höjden på förpackningen! Hi hi! :-)
Höjden på filtret (som ju är det som betyder något) står under "Höjd 1 [mm]".

Ta nu samma filter fast från ett budgetmärke.
Länk
Det står "Höjd [mm] : 64".
What!?! I det här fallet menar de nog höjden på förpackningen när den ligger ned! :-)
För under en ny post "Längd" har vi "Längd [mm] : 167"! :-)
I det här fallet verkar man mestadels uppge måtten på förpackningen! :-)
Vilken jungel det är att hitta rätt, men söker jag på rätt sätt med VIN så blir det enkelt.
Sista 7 tecken i VIN koden är A601828
Så därmed är det 11427807177 jag skall beställa som du trodde!

Bosch F 026 407 072 kommer passa!

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Visst är det en djungel!

De flesta är lyckligt ovetandes om hur varianterna och komplexiteten exploderat de senaste 20 åren. Det är först när det ska inhandlas något på egen hand som verkligheten slår till som ett basebollträ :-)

Det är inte längre riktigt som det var i 1987 års katalog av Mekonomen när det gäller oljefilter (och allt annat)! :-)
Länk

När de sedan får reda på att det kan vara över 200 säkringar (och över 20 separata datanätverk och över 50 separata styrenheter) i en helt vanlig standardutrustad familjebil så stänger de flesta bara locket och vill inte veta mer och ser därefter till att alltid ha en bil som täcks av antingen tillverkargaranti, goodwill eller maskinskadeförsäkring - när maskinskadeförsäkringen inte längre gäller så har den omvandlats till en mobiltelefonliknande rysk roulette på fyra hjul :-)

Aha, 320xd 01/2009.
Jepp, det där filtret bör således definitivt passa (och kommer att fungera alldeles utmärkt)!
Kan flika in att man inte alltid kan lita på Bosch. Jag beställde genom vin ett oljefilter av Bosch till min m54b25 men det visade sig inte passa hur jag än gjorde. Åkte till biltema och köpte deras rekommenderade. Passade perfekt och kändes bättre i kvaliten än Bosch.
VIN, som handlarna nog oftast hämtar via bilens reg-nr, är definitivt inte något tillförlitligt underlag vid beställning trots att man vill tro det. (Jfr mitt inlägg ovan.)

Vill man vara (någorlunda) säker, är det delens originalnummer som skall ligga till grund.

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@nusnas : Det blev garanterat fel filter vid din beställning - du är inte den förste!
Som jag och lenwib har nämnt så är regnummer (som sedan används för att ta fram chassinummer) inte en säker metod och jag skulle vilja säga att de flesta webshoppar är totalt värdelösa och stjälper mer än hjälper (ju billigare de är desto värre brukar det vara).

Jag handlar alltid via BMW's artikelnummer (eller tillverkarens artikelnummer) - jag ignorerar kategoriskt all "hjälp" från dessa sidor och dess support - av den enkla anledningen att jag alltid vet bättre än den motsatta sidan. Har nog aldrig slagit in mitt chassinummer en enda gång...
Jo, nån gång har jag gjort det - fast sista gången jag gjorde det var nog när jag slog in in min E87 120i och websidan gladeligen uppmuntrade mig att köpa glödstift som det var nedsatt pris på och där det stod klart och tydligt "Denna produkt passar din bil". Då la jag bara igen locket och la mig på golvet och kröp ihop i fosterställning...

Istället används chassinummer för att via BMW's reservdelskatalog slå upp hur situationen ser ut.
Här kan man först och främst se BMW's egna artikelnummer (som är det som ligger till grund vid val av reservdel - som lenwib nämner).
Här kan vi även se om det finns några brytdatum vi bör vara observanta på (ibland ändras delar mitt i ett MY).
Vi kan även se om det finns olika varianter beroende på utrustningsnivå, tillval, om det skiljer sig beroende på om den är gjord för den svenska eller tyska marknaden (tex Cold Climate) - detta är uppgifter som aldrig hanteras (och kan inte hanteras) av olika webshops.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.