AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
806

Inget bakljus, instrument ljus... E36

Pe
2
Permag
E36, 320 Coupe - 97
Hej. Helt plötslig försvann instrument, bak, parkeringsljus och nummerplåts belysning när ljusreglaget stod på halvljus. Bytade reglaget till ett nytt pirat. Original med automatik halvljus var extremt dyrt så blev ett pirat. Funkade bra i 2 månader sen samma fel igen. Känns som något annat fel. Finns det något relä eller modul? Fungerar på läge parkering ljus och när motor är avstängd. Något bra förslag. Verkar vara ett ovanligt fel.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Jag hade ett liknade (relativt ovanligt) fel på min E30 och enda sättet att chase it down var att felsöka metodiskt (det var vad jag gjorde och jag hittade problemet till slut).
Länk

Men det var E30 och det är inte applicerbart på din E36 - däremot är tillvägagångssättet för att hitta problemet applicerbart :-)

Så om du inte rullat ut elschemat på ditt köksbord, hällt upp en god whisky och börjat studera det ännu - så är det lämpligt att göra det nu! :-)

Om du inte har elschema så finns ett här - se länk lite längre ned.
Nu är detta bara för 318is, 328i och M3 - men för dessa elektriska saker så kan du välja att titta på 328i då det mesta är detsamma ändåså.
Nu är detta för den nordamerikanska marknaden så det är en del saker som skiljer sig (exempelvis tyvärr kring belysning). Men det mesta är samma så det mesta går att använda - man måste bara vara medveten om att man kan komma att stöta på skillnader.
Länk

Nu är det dags att lägga upp en strategi.
Vilken funktion?
Jag skulle börja med att fokusera på nummerskyltsbelysning då det är en enkel krets och ofta enkel att komma åt.
Vilket driftsfall?
Vi bör välja något som inte fungerar i nuläget samt vi vet ska fungera - rekommenderar isåfall scenario där ljusreglaget är i läge halvljus (för då vet vi att nummerskyltsbelysningen ska fungera). Här vill du nog ta ut säkringen för halvljuset för att inte behöva stå med dessa påslagna medans man felsöker.

Så börja flukta på sidan 242.

Något som är intressant är om du har CCM eller inte (inget som gör felsökning omöjligt men är ännu en variabel i felsökningen och ytterliggare en komponent i kedjan som måste hanteras).

Som du ser så är det en väldigt straightforward krets.

Börja i slutet och arbeta dig uppåt mot ljusreglaget.

Börja kolla om du har spänning i kontakt X13 pinne 10 (grå/svart kabel) (denna beskrivning gäller om du inte har CCM).
Om inte, kolla om du har spänning ut från ljusreglaget i kontakt X503 pinne 1 (grå/svar kabel).
Om inte, kolla om du har spänning in till ljusreglaget i kontakt X503 pinne 11.

Man misstänker ju ljusreglaget eller CCM (om du har en sådan) eller spännings- och jordmatning till dessa enheter. Men att sitta och gissa är helt meningslöst, mäter man så hittar man!

Nu kan det här ljusreglaget vara väldigt olika internt mellan olika marknader, men ofta är kablaget till det väldigt lika (och de saker man är osäker på kan man enkelt mäta upp).
Misstänker vi ljusreglaget så kan man koppla ur det och helt enkelt agera ljusreglage själv genom att koppla ihop ingång med utgång med en jumper cable (lämpligtvis med en liten utbytbar säkring på 3A och 5A vilket minimerar risken att man förstår något).
På sidan 231 ser man hur ett nordamerikansk ljusreglage arbetar. Nu kommer varken det svenska, tyska eller din nuvarande pirat ljusreglage att fungera likadant men in- och utgångarna kommer nog att vara mycket snarlika.
Exempelvis bör man se spänning in på pinne 5 och 11 oavsett läge på tändnyckeln då dessa är hot at all times.
Just pinne 11 är ju intressant då det är den som matar mycket av det du har problem med (höger bakljus, höger fram parkeringsljust, nummerskyltsbelysning, dimmer som jag antar styr belysningen i instrumentklustret).

Som sagt, det är bara att börja mäta :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.