AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
428

E87 120 i Cabriolet 2008 problem med el eller servo

Hej!

När jag kör bilen längre sträckor (typ 2 timmar) och sedan slår av den för att tanka...vid start igen så händer det oftast att servolampan tänds och det blir kärvo. Jag får slå på tändningen och använda elförbrukare (stolvärme, ac, fläkt mm) och när jag sedan startar om den så brukar servolampan slockna och bilen går bra igen. Jag har förstått att det kan vara problem med eldragningar till batteriet som sitter där bak och jag har monterat en voltmeter som visar laddspänning till batteriet....och den laddar typ 14,8-15 volt. Tror ni att det är generarorn som spökar eller att det kan vara dålig jordning? Eller ngt annat?

Batteriet är nyligen bytt och voltmetern visar 12,3 V när bil är avstängd!
Hej,

Det luktar tjuvström.

Ett friskt vanligt batteri skall visa 12,6-12,7 volt. Eftersom du nyss bytt, till ett nytt antar jag, är det troligaste att något drar ur batteriet.

Möjligen kan det förklara generatorns höga utspänning, men den är ändå i mitt tycke för hög.

Men huvudproblemet anser jag vara (orsaken till) den låga batterispännningen.

Kanske ligger generatorn bakom allt. Att byta regulator är ju en billig chansning om du inte har lust att felsöka djupare. (Fast det kan ju bli fler sorters fel på generatorer.)

/Lennart
Tack för svar Lennart! Jag återkopplar vidare när jag felsökt mer!
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Hade samma på min 130 -08
Troligtvis var problemet ett nytt batteri med annan storlek som inte var registrerat med annan storlek.
Hade även andra konstiga elproblem med saker som funkade till o från.
Efter registrerat rätt storlek försvann problemen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.