|
|
|
|---|---|
|
Har en 320 E92 -09 som gått 11200 och nu på besiktningen var bakdäcken slitna på de inre yttre mönstrena och besiktningsmannen sa det är typiskt för Bmw bilar men är det så verkligen? Är det inte bara hjulinställningen? Har inte haft detta tidigare och bakdäcken har bara gått två säsongen ca 1000 mil | |
| Nej det är det inte. Har du bra hjulinställning och originaldimension och friska bakvagnsdetaljer slits däcken jämnt! | |
|
Stark Industries: Ok det var skönt och höra men tydligen är det vanligt med den här snedslitningen på många Bmw vid besiktningen Mina bakvagnsdelar är aldrig bytta så de är nog inte i bästa kondition och hjulinställning har aldrig gjorts men det är bara bakdäcken som slitits på de yttre mönstren på insidorna så då ska det inte vara nåt med hjulinställningen? Kan bakvagnsdelarna vika sig neråt på grund av slitage och på så sätt orsaka dessa slitningar? Dunlopdäck är ju också hårda så att det har slitits så mycket ca 50% bortslitet på bara 1000 mil är ju väldigt oroande och måste få reda varför och fixa detta innan jag byter bakdäcken |
|
|
Slitaget beror på för mycket TOE UT Vilken pinne i bakvagnen som styr det eller om det är justerbart vet jag inte. Jag har haft 3 st E9X och en E87 som ju har samma bakvagn, ingen har slitit däck på insidan, inte ens min E90 325 som gått 32" mil gjorde det. Haft många tidigare BMW med problemet, då har jag sett till att justera in TOE på ett eller annat sätt, på tex E30 fick man bygga om bärarmsinfästningen på bryggan för att kunna göra det. |
|
| Vissa andra skulle säga att "det är typiskt för Mercedes". Klart att en bakhjulsdriven, eller i grunden bakhjulsdriven bil med relativt avancerad bakvagn blir känslig för felaktig hjulinställning. | |
| Isåkare: Vad är TOE UT och beror detta på normalt slitage? | |
| Crille82: Framdäcken är inget snedslitet alls så kan det vara enbart bakhjulen som måste ställas in? | |
| Crille82: Framdäcken är inget snedslitet alls så kan det vara enbart bakhjulen som måste ställas in? | |
|
Är inte detaljkunnig när det gäller hjulinställning, men man gör normalt en fyrhjulsmätning. Antar att man justerar höger i förhållande till vänster och fram i förhållande till bak. MVH Christofer |
|
|
Toe in betyder att främre delen av hjulen är närmare varandra än bakre delen, dvs de pekar inåt som ett par fötter vridna med tårna inåt. Toe out är tvärtom, tårna pekar utåt. Det påverkar kördynamiken olika beroende på hur de är inställda. |
|
|
Grelle: Är det normalt med milantalet och enbart bak att detta har ändrats eller kan det behövas bytas delar som orsakat detta? |
|
| Det handlar om en 15 år gammal bil, så klart kan det behövas bytas delar, men det måste inte vara så. En hjulinställning kan också räcka. | |
| Har inte bytt något i min bakvagn på min e91 2012 mer än stötdämpare och fjädrar med 20000 mil. Gjort hjulinställning iallafall tre gånger dock. | |
| Tack allihopa nu har jag lärt mig nåt nytt av er igen och vet vad som måste fixas och kontrolleras på "gamla Bettan" :) | |
|
Jag skulle säga att detta är ett ganska vanligt problem på BMW med M-sport och punkteringsfria däck. Det handlar om camber vinkeln där bak som är ganska negativt inställd på BMW, speciellt då med M-sport chassit. Har själv fått byta däck av just den anledningen och det är ett känt fenomen hos många däckhandlare. |
|
| homeros: Ok det var bra att veta för det är M chassi på min men har inte run flat däck för de är för hårda och känner av minsta ojämnhet på vägen... ;) | |
| Kör M sport med original hjulinställning som tänkt från fabrik. Inga problem och inga run flat som är skräp! | |
| Ja hjulinställning är verkligen att rekommendera. Har man även styrning på bakhjulen bör man nog göra det ganska regelbundet. | |
| Homeros, vilken styrning på bakhjulen tänker du på för en 15 år gammal E92? Att styra med gasen ur kurvorna? 😏 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.