AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.897

Bmw X3 xDrive 30e kostnad plugg in batteriet?

Hej 👋. Hur är det sagt med livslängden på själva batteriet (plugg in batteriet)på Bmw X3 xDrive 30e. Går i tankarna på och köpa en plugg in hybrid 2021 som gått 7000 mil men skulle vilja veta vad det kostar att byta ut batteriet om det blir dåligt. Brukar köra mina bilar 6-7 år så skall ha bilen ett tag 🫣.
Med vänlig hälsning, Andreas

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du kommer inte behöva byta batteri på den korta tiden. Ska du ha bilen i 20 år kan du behöva du kanske börja fundera på bytet ;)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror inte det är så många som bytt batteri än, vill du veta måste du nog fråga BMW. Troligen är det riktigt dyrt, så fråga kanske samtidigt vad det kostar med en ny motor och växellåda i en 30i så du har något att jämföra med.
Det lär bli att skrota bilen om batteriet lägger av...men då är det nog större sannolikhet att motorn eller växellådan lägger av före.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Inte ens 20 år gamla Toyota Prius hybrider byter batterier i någon större omfattning så det väldigt osannolikt att behöva göra det på en 3 år gammal hybrid om man äger den 6-7 år. Omöjligt är det inte, men det är osannolikt. Vid det laget lär det finnas rekonditionerade batterier att köpa också på andrahandsmarknaden så man behöver inte köpa nytt av BMW. Ett testat begagnat nästan nytt batteri till en Corolla kostar ungefär 1000 euro som jämförelse. BMW kommer säkert vara dyrare eftersom det inte finns lika många men man behöver inte gå på skräckhistorierna om att det kommer kosta 100 tusen och liknande: Länk

Edit: Runt 25 tusen får man ge för ett hybridbatteri idag till en 530e och det lär väl nästan vara samma batteri: Länk

Inte billigt kanske men inte värre än att byta ett partikelfilter, en turbo eller liknande till en diesel.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Det känns som det finns annat att oroa sig för än att batteriet skulle ta slut, som redan nämnts. :)

Du har garanti från BMW upp till 6 år eller 10000 mil: Länk

Efter det så verkar dom flesta (alla?) försäkringsbolag ta batteriet på maskinskadeförsäkringen upp till deras gränser, vilket varierar. Så det blir samma konsekvens som om en dyr del i motorn skulle gå sönder, som Löwet är inne på.
Ah ok då vet jag 😀. Kanske en dum fråga någon som vet hur man får på bensin motorn ifrån start trots batteriet är laddat
Ah ok då vet jag 😀. Kanske en dum fråga någon som vet hur man får på bensin motorn ifrån start trots batteriet är laddat . Alltså man vill enbart köra på bränslemotorn.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Antingen kan du använda battery control i hybridläget, att den ska hålla en viss laddning i batteriet. Om du sätter den till 100% så kommer den inte använda batteriet. Alternativt köra i sportläget, då är bensinmotorn igång hela tiden.
Perfekt tack för svar 👌
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.