AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.780

Vibrationer vid kraftig inbromsning

Sida 2 av 2
MK
52
MKN.
640I GT
Z4M-06
Jag skulle rek och kolla med bromsmannen.se där får du kvalite för pengarna och så slipper du BMW´s lättviktsskivorna :)
Tack för all tips ☺️
Ringer bromsmannen imorgon.
@MKN. Bromsmannen hade inte Materiel hemma. Men jag har tagit det via försäkringsbolaget. Har en bokad tid på måndag för felsöknin, Med tanken på att bilen har rullat endast 3700mil så borde det inte räknas som slitage ( skadad )
899kr hos bilia-BMW för felsökning kan va värd det. Enligt BMW bromsskivor ska hålla upp till 8-10k mil vanlig bil. Hybrid borde hålla ännu längre.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
För din kännedom täcker BMW garanti upp till 2000mil vad det gäller bromsar.
Det där problemet har jag haft på 5-serien. Kommer inte ihåg hur långt bilen hade gått men det var betydligt mer än 2000 mil. Jag fick BMW att byta skivorna då det var inom 2-års garantin.
Kan även vara värt att kolla balanseringen av hjulen hos en däckverkstad om det inte redan är gjort. Finns stor risk att BMW kommer att hänvisa till däck/hjulproblem och då kan det vara bra att ha kollat upp det innan.
Bromsskivor och bromsbelägg är bytt nu. Det blev schmiedmann 11900kr materiel och arbeta.
MK
52
MKN.
640I GT
Z4M-06
Dr-wt var skivorna skeva?
186
Göran69
520d (Lci-2) -14
Jag hade vibrationer i ratt och bromspedal vid försiktig OCH hårdare inbromsning,det visade sig att glidpinnarna i oken kärvade.
Rengöring och infettning så va problemet borta.

Men på bilar med V8 spökar nedre främre länkarm ofta
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Dr-wt: Var skivorna skeva? Har vibrationerna kommit tillbaka (vilket vi inte får hoppas)?
Ja tyvärr bromsskivorna vad skeva. Typyset var att undvika kraftiga inbromsning innan man ska stanna! i värste fall stänga av automatiskt handbromsen i situation.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Just det tipset är för att undvika "oönskad/ojämn materialöverföring" (från bromsbelägg till bromsskiva) vilket är en mycket vanlig orsak till vibrationer vid bromsning (och helt korrekt tips). Men det är något helt annat än skeva bromsskivor.

Vet du om man mätte runout (eller om man slentrianmässigt bara sa "skeva bromsskivor") och isåfall vad låg runout på?

Att mäta runout är enkelt och något som alla mekaniker ska kunna göra
Länk
Högsta tillåtna axial runout (med bromsskivan monterad) enligt BMW är 0.20 mm om jag minns rätt.
Men personligen tycker jag det är ganska högt, jag vill gärna se 0.10 mm eller lägre.
Som referensexempel så har jag fått (när jag mätt upp på mina E30 och E34) exempelvis 0.04/0.07 mm (VF/HF) samt 0.03/0.06 mm (VF/HF).
Det va bara ren gissningen att de va skeva! Eftersom vibrationen försvann efteråt. Så tror jag inte heller att de har den typen av mätmaskin.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.