AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
593

Lurig ASC på E46 Compact

Var och provade morsans 316i Compact -02 i nysnön som just fallit. Blev ganska förvånad när antisladdsystemet inte gick att stänga av, d.v.s tryckte man på knappen tändes visserligen varningstriangeln men fortfarande bröts tändningen och bilen stabiliserade sig själv ändå fast ASC systemet var av!!

Nån som har nån erfarenhet?

///Boooze

BMW Club Finland #2046
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Jag tror att du bara avvaktiverade ASC:n. För att även avvaktivera DSC så får du hålla knappen neddtryckt längre, vill jag minnas. Kolla instruktionsboken.
mvh
Aha... Tack, ska prova.

///Boooze

BMW Club Finland #2046
BD
125
BDrei
Alpina B3 Limo 95
*kliar mig lite i huvudet*
E46 Compact har väl ingen ASC? Eller är jag ute och cyklar nu? Ersattes inte ASC+T av DSC? Vår 01:a hade iaf bara DSC (tror jag). Dock så har jag provkört en förseriebil som hade ASC+T. Och där satt avstängningsknappen för ASC på samma ställe där som senare bilar hade DSC-knappen. Skulle det alltså finnas ytterligare en knapp att stänga av för att ha roligt? :)
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Jag hade en lånebil, en 325i Compact -01 och jag vill minnas att den bara hade en DSC-knapp som kunde antingen tryckas in en gång , varvid den lyste och ASC-funktionen gick bort, det gick fortfarande inte att spinna. Om man istället tryckte en LÅNG stund på samma knapp så avaktiverades även DSC. Jag tror att symbolen då blinkade i stället, osäker på det sistnämnda, dock.
Vet faktist inte... åtminsone står det "ASC" på knappen...
Måste prova... För den beter sig precis som du säger.

*Tycker det är jobbigt med antispinnsystem och skit*

///Boooze

BMW Club Finland #2046
BD
125
BDrei
Alpina B3 Limo 95
Det som ollen beskriver låter ju inte helt ologiskt. Ingen som har en brux att titta i? Borde stå beskrivet där tycker jag.

Boooze: Tycker att det låter lite märkligt med ASC på en '02:a. Kan det vara så att man kallar systemen olika på olika marknader? För er bil är väl såld i Finland? Eller är ASC standard och DSC extrautrustning?
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Det är som ollen beskriver ( dock är det handbromsvarningslamopan som tänds när även dsc:n avaktiveras)
I Finland (i motsats till resten av världen, mer eller mindre) är DSC inte standard på någon annan '02 3-serie bil än M3. Det här är för att få ner priset, vi har ju en härlig 150% bilskatt som rätt få andra länder måste lida av. Jag hade en ganska enkelt utrustad '02 325Ci, pris motsvarande 500000 kronor. Känn er lyckliga :)
Ja förresten, glömde att förklara vad som händer när man trycker på ASC knappen på en '02 modell utan DSC (om man har DSC står det DSC på knappen, inte ASC).
ASC bromsar spinnande bakhjul genom en kombination av bromsar och avslagen tändning. Om man trycker en gång, lyser varningstriangeln och den aktiva bromsningen av spinnande bakhjul slås av. Man får en lättare antispinn-effekt där tändningen fortfarande slås av ifall ett bakhjul spinner.
Om man istället håller inne knappen typ 5 sekunder tänds också handbromslampan med gult ljus. Då kan man sladda och spinna hjulen så mycket som motorn och däcken tillåter.
Perret:
Jep, fick det o funka...
Kunde aldrig tro att det skulle vara ett sånt jäkla jobb för att få bort antispinn! Borde duga med att man trycker på knappen EN gång.

Annars var du i Ahvenisto på BMW Club Finland ratapäivät i höstas? Med en silver Compact 325?

mvh

///Boooze

BMW Club Finland #2046
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.