AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
779

330xi med N53 motor ojämn tomgång då den är kall

Sp
1
SpankeyMcCheeks
330xi Cupé -08
Hej folket.

Första gången jag lägger upp en tråd här. Har försökt läsa mig till lösningar från andra trådar men har inte hittat något vettigt så har blivit rätt desperat.

Problemet uppstår på tomgången då billen är kall. Varvtalen faller till 500, ibland 400 och stiger sedan hastigt till 800 för som att den försöker förhindra att den får motorstopp. Se video: Länk

Har inte fått någon motorlampa, och bilen går fint så fort man kommer upp i växel/hastighet. Den kan vara lite ryckig på 1:an och lägre hastigheter men jag är inte helt säker på att problemen är relaterade. Bad BMW läsa av eventuella koder då bilen var inne för en recall för ett par veckor sedan, men såklart glömde de "spara" koderna innan de rensade dem så har ingen aning om bilen själv tycker något är fel.

Det som jag inte kan förstå dock är att problemet INTE uppstår direkt vid kallstart. Det är endast först man kört 1-2 minuter som problemet visar sig. Varför dyker det inte upp direkt?? Det försvinner även så fort bilen blir varm efter 8-10 minuters körning.

Skulle uppskatta alla idéer eller om någon har upplevt något liknande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.