|
|
|
|---|---|
|
Hej Alla! Har ett märkligt fel med min E92 335i LCI med DCT växellådan. Går jag för att starta bilen så kommer 8/10 gånger upp ett meddelande på växellådsstörning och i skärmen ser jag inte vilken växel lådan är i, spaken slocknar även helt. Det går då inte att lägga i någon växel. Det jag behöver göra då är att stänga sv tändningen och slå på den igen och efter 2-3 försök så vaknar växelspaken till liv igen och då syns det i skärmen att bilen är i P, då går det bra att starta och köra och bilen går och växlar fint. Läst av felkoder och jag får följande: - DME active codes - 3BD4 - No message (transmission data 4, 0X10A), receiver DME, transmitter EGS/HIM. 3BD8 - No message (transmission data 2, 0x1A2), receiver DME, transmitter EGS/HIM. 3BD9 - No message (DCT status, 0x37D), DME receiver, DCT transmitter. 3BDB - No message (transmission data 3, 0x3B1), receiver DME, transmitter DCT. 3BDF - No message (DCT torque request, OxB8), DME receiver, DCT transmitter. 3BE1 - No message (transmission data, OxBA), receiver DME, transmitter EGS/HIM. CD8F - No message (display transmission data, Ox1D2), receiver DME, transmitter EGS/HIM. Det är som att växellådan tappar kontakt med bilen, men efter några omstarter så får den kontakt igen och då tappar den inte det förens nästa gång den stängs av? Bilen har varit på Bavaria för felsökning, där de kontrollerade kablage, gjorde testmodul samt lite andra visuella kontroller som inte gav så mycket enligt mig. Teknikern misstänker modulen (GWS) under växelspaken. Men efter lite egen forskning på amerikanska forum så låter det orimligt att det skulle kunna vara den modulen. Han var såklart inte säker på att det var just den, men hans rekommendation är att byta ut den i första steg. Vad tror ni? Någon som upplevt liknande i sin DCT låda? Vill helst få så mycket förslag som möjligt innan jag godkänner att man bara gissar och byter ut massa delar då det inte är billiga delar alls. Tacksam för alla svar. | |
|
Hej och välkommen till forumet! Har du haft bilen avställd under vintern? Jag skulle åtminstone gissa på ett dåligt batteri då, något som inte är ovanligt efter att bilar stått länge och med ett batteri som redan vid avställningen varit på gränsen. Efter att du startat om motorn några gånger har batteriet kanske åter kravlat sig tillbaka över gränsen. Att det går att starta bilen är inte något tecken på att batteriet uppfyller BMW- bilars generellt griniga villkor för en säker funktion i övrigt. Ett vanligt bly-syra-batteri har idealt (efter en längre vila) en polspänning på 12,7 volt. Under 12,5 volt riskerar man spök. AGM någon tiondel högre. /Lennart |
|
|
Hej och tack för ditt svar! Det stämmer att bilen varit avställd över vintern. Jag misstänkte även batteriet, trots att spänningen var rätt så bytte jag batteri ändå och även registrerade det. Tyvärr löste det inte problemet :/ Mvh |
|
|
Det kommer nog in skarpare förslag så småningom. Men om allt fungerade när du ställde av bilen, kanske någon kontakt ärgat? Inte ovanligt med fukt på fel ställen. De vassa hjärnor som antagligen dyker upp sen, vill nog gärna veta lite mer om bilen. Tillverkningsår och -månad inte minst. /Lennart |
|
|
Bilen har varit påställd sedan mars månad och fungerat felfritt förens en vecka sedan då den började strula. Som jag nämnde ovan så har den varit hos Bavaria och enligt rapporten jag fick så har man kontrollerat kablage och gjort ytterligare visuella kontroller vid styrenheten under huven. Undrar främst om någon varit med om liknande och hoppas få lite klarhet, innan jag bara chansar och låter de byta en massa delar… |
|
|
Är det, förresten, inte E9x, som har den där svaga punkten i en strömfördelningsbox (minns inte beteckningen just nu) framför passagerarsätet, där kontakten mellan en kabel och dess kabelsko blir dålig? T o m ett garantiärende? Edit: Som bmw-slangen brukar säga: En auktoriserad BMW-verkstad är ibland inte rätt instans. Det behövs någon som verkligen är bra på att diagnostisera. /Lennart |
|
|
Kan vara så, har tyvärr inte koll på det. Som svar på ditt förra inlägg, bilen är tillverkad 2010-03. Det är LCI karrossen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.