AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
593

X3 med N47 med svårt problem

Pj
23
Pjak
745i -02
X3 -09
Köpte en bil som stått hos handlare där ingen hittat felet trots massa felsökning.
Felet visas genom att man gasar ca 60% eller mer med pedalen lite hastigt så skakar den lite och sedan dör den helt av tills man släpper gaspedalen och då är den fullt normal igen. Om man hålller ner pedalen helt så sjunker varvtalet till ca 1100rpm då vaknar den men man hör att den spikar när den vaknar så då har jag inte vågat fortsätta hålla ner pedalen.
Vid normal/lugn körning märks inget utan endast när man måste accelererar snabbt.
Inga felkoder finns.
Allt började tydligen efter motor byttes p.g.a ras.
Turbons variabla avgassida med styrning är bytt samt ecm/dde eller vad styrenheten kallas.
Jag började med att kolla trycket på både luft och bränsle och dom följs åt vad styrdonet begär.
Min nästa teori är fel på någon Piezo spridare så jag har mätt resistans på alla samt även isolation mot jord och dom ligger på ca 180kohm allihopa samt oändlig resistans mot jord. Testat med Fluke isolationprovare.
Den enda avvikelse mellan spridare jag ser är när jag testar induktans då får jag 1.95uf på den första samt 2.2uf på 2 och 3 samt 2uf på den sista.
Accelerar man så att man ligger precis innan den dör av så börjar den med att spika lite innan den skakar för att sedan totalt slockna.
Kört fast lite på att någon spridare ändå är trasig och belastar styrdonet så mycket att den inte orkar driva spridarna eller att styrboxens spänning sjunker av någon anledning.
Dom andra utgångarna från styrboxen tror jag bara är mest pwm stryningar till egr/turboreglering/bränsletryck så dom tycker jag inte borde belasta så hårt. Måste man logga med oscilloscope kanske.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.