|
|
|
|---|---|
|
Hej ny här i gruppen. Har precis införskaffat en BMW 525xd 2013 har just nu problemet med att ingen av bak sensorerna fungerar. Jag funderar på om det skulle kunna vara PDC modulen som dem är kopplad till som ställer till med problem. Felkoder jag får: 80321F, 803219, 803213, 80320D ”Does not respond” Är det någon här som har någon aning vart denna modul sitter någonstans? Känns som jag har kollat överallt. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! F10 (Sedan) och F11 (Touring) integrerade ju PDC-funktionaliteten i "junk boxen" (JBE) - något som kopierades från F01 där det introducerades (om jag minns rätt). Så det finns ingen separat PDC-styrenhet i F11. Däremot är PDC-funktionaliteten inne i JBE helt separat (med egen processor och eget felkodsminne och även egen ID på CAN-bussen om jag minns rätt) så man kan se det som en separat styrenhet och syns troligtvis också som en helt separat styrenhet (men den är integrerad i JBE och använder samma K-CAN2 kablage som JBE använder). JBE hänger bara som sagt var på K-CAN2 bussen (men i denna bilen finns även andra bussar/nätverk såsom K-CAN, PT-CAN, PT-CAN2, S-CAN, FlexRay och MOST och alla dessar nätverk är ihopbryggade i en central gateway kallad ZGM och ut från denna ZGM går även D-CAN nätverket och Ethernet-anslutningen). JBE är ungefär som Beelzebub's leksakslåda. Ett monster med kontakter som tillsammans har 196 (!) stiftanslutningar! Den sköter i princip det mesta i bilen, alltifrån PDC till spolarvätskenivågivare och allt däremellan. Allt som rör PDC sitter dock inkopplad i JBE med en separat kontakt som jag tror är 18-pin (de andra är 54, 47, 54 och 23 pins troligtvis). Så både främre och bakre PDC sensorer går in till JBE via denna 18-pin kontakt. JBE (om jag minns rätt) sitter där bakom handsfacket till höger och sitter ihop med Front Power Distribution Box). |
| Testade nu att byta ut alla sensorer bak men fortfarande samma fel meddelanden. Men jag har testat att mäta mellan PDC modulen till varje sensor och jag får kontakt. Är det då JBE som kan vara boven i det hela? Om det är det hur i så fall byter man ut den? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Bytte alla sensorer bak? Hur menar du här mer i detalj? Menar du att du temporärt provade att koppla in de fyra fram där bak (för att se om det blev någon skillnad i felkod eller någon annan typ av respons)? Är ju annars ganska osannolikt att alla fyra bara plötsligt bestämmer sig att tillsammans begå seppuku sådär en solig eftermiddag :-) Vi måste nog först säkerställa att sensorerna har god spänning och jord, ett måste för att de ska fungera (och kunna svara). Det är JBE som står för både spännings- och jordmatning i det här fallet. Eftersom spänningsmatningen och jordmatningen är gemensam för alla fyra bakre sensorer så är ju detta väldigt högt upp på listan över misstänkta (ett problem här slår ju ut alla bakre sensorer samtidigt i ett enda slag). Steg 1.1 : Så koppla loss valfri bakre sensor och mät spänningen i kabelkontakten (använd först en känd god jord exempelvis någon bra jordpunkt inne i bagageutrymmet). Pinne 1 med gul kabel är spänningsmatning (ser likadant ut för alla bakre sensorer). Om ok, gå till nästa steg. Steg 1.2 : Mät nu spänningen i samma kabelkontakt men använd nu jorden som kablaget förser. Pinne 3 med grön/brun kabel är jordmatningen (ser likadan ut för alla bakre sensorer). Om ok, gå till nästa steg. Steg 1.3 : Kolla nu att vi har någon som helst strömbärande kapacitet genom att använda en testlampa/spänningsprovare (en sån där vanlig testlampa som lyser) då dessa drar typiskt bara ett par hundra mA. Kolla först hur starkt den lyser genom att mäta exempelvis direkt över batteriet (eller anslutningarna för startkablar/batteriladdare i motorutrymmet). Koppla sedan denna testlampa mellan Pinne 1 (gul kabel) och Pinne 3 (grön/brun kabel) och verifiera att det lyser så starkt som det ska. Om allt är ok här så är nog nästa steg att koppla in sitt oscilloskop och börja ta sig en titt på hur det set ut signalkablarna (pinne 2 dvs mittenpinnen) och börja jämföra med främre sensorer. @Lilniqqlas : Hur uppstod detta fel? Var allting bra ena dagen och nästa morgon var det PDC-felmeddelande på bilens jumbotron (samt dessa tidigare nämnda felkoder)? Eller har bilen alltid haft detta problem så länge du ägt bilen (då du precis skaffat denna)? |
| hur löstes detta? Min bil har fel på samtliga sensorer säger ista (kortslutna) | |
| Pratade men en person som var kunnig inom programmering av bilar och han sa att jag skulle vara tvungen att ta bort jbe så han kunde programmera en likadan. Så det lät som i mitt fall att det är JBE modulen som krånglar. Har själv inte haft tiden att ta isär allt och lämna in den så det är fortfarande ännu inte löst. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.