AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
787

Bromsproblem e46

Mr
177
Mr_OK
325Ci Cab -01
Hej,
Idag när jag skulle flytta bilen på uppfarten så tändes bromslampan och DSC lampan. Läste ut felkoden som var 5e38 Rotation rate sensor. Jag har sedan tidigare fel på ABS sensorn höger fram. Har inte hunnit byta ABS sensorn då jag fick fel sensor skickad. Men jag har inte haft felkoden 5e38 innan, den kom idag när jag startade bilen och skulle flytta den. Koden går ej att radera. Kan den hänga ihop med ABS sensorn eller är det själva sensorn under förarstolen som måste bytas?

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Felkoden 0x5E38 tillhör med största sannolikhet ABS-sensorerna (om det är ett DSC III Teves MK60 system vilket det borde vara).

Felkoden är i stil med "Wheel speed sensor - accident recognition".

Det finns även felkoder för respektive ABS-sensor med samma felorsak,
så det hade varit mer logiskt den satte följande felkod:
0x5DA0 = Right front wheel speed sensor - accident recognition

Men av någon anledning så verkade den inte vilja vara specifik för vilken av de fyra sensorerna det gällde, så den satte felkoden som inte specifierar en viss sensor.

Men gissningsvis handlar det om att systemet sett "en frånvaro" under en längre tid och har numera taggat (troligtvis bara höger fram sensor) som konstant defekt och inget man bör använda sig av. Denna felkod kan även innebär att ABS-styrenheten inte automatiskt kommer att använda sig av en ny sensor förräns felkoderna raderas (något som normalt sett inte behövs).

Det nyare ABS 3 har lite mer varianter på fel på sensorn än vad det äldre ABS 2 hade - exempelvis har du dessa numera som kan sättas (beroende på vad ABS-styrenheten detekterar):
* 0x5DA0 = Right front wheel speed sensor - accident recognition
* 0x5DA1 = Right front wheel speed sensor - extrapolation
* 0x5DA2 = Right front wheel speed sensor - periodical control
* 0x5DA3 = Right front wheel speed sensor - accident recognition
* 0x5DA4 = Right front wheel speed sensor - long term control

Exempelvis denna "periodical control" felkod sätts troligtvis om inte ABS-styrenheten får ett livstecken från sensorn inom en viss tidsrymd. Men vill minnas detta användes först på uppföljaren MK60E5.
För dessa lite nyare sensorer så skickar de ett "I'm alive" meddelande som de skickar med jämna mellanrum (sändfrekvensen ligger på runt 1.33 Hz dvs skickar 1.33 gånger per sekund dvs 80 gånger i minuten) till ABS-styrenheten för att berätta att den lever.

Oavsett så borde denna felkod vara direkt kopplad till att du inte har någon hjulsensor installerad. Så när den korrekta dyker upp och blir installerad (och felkoderna raderade) så bör denna nya felkod försvinna också.

Notera att du MÅSTE ha BMW Original ABS-sensorer (om du inte vill riskera att sensorn inte fungerar alls, du får massa udda fel, intermittenta felkoder eller sensorn slutar fungerar efter 1 dag, 1 vecka, 1 månad eller 1 år)!

Det är inte längre de gamla induktiva simpla analoga sensorerna längre.

I samband med DSC III Teves MK60 (som du har) introducerades på E46 för MY 2001 så introducerades även aktiva ABS-sensorer.
Det betyder att det sitter en liten mikrodator inbyggd i ABS-sensorn som gör en hel del signal shaping och signalbehandling samt skickar även det nu helt digitala pulståget till ABS-styrenheten (här måste sensorn följa strikta toleranser kring signalstorlek, rampup/rampdown och mycket mer för att accepteras av ABS-styrenheten).

Det är nog därför du köpte fel ABS-sensor då E46 upp till och med MY 2000 hade det äldre DSC III Teves MK20 med de analoga givarna (grå kontakthus) medans från och med MY 2001 så växlade man över till DSC III Teves MK60 med de digitala givarna (blå kontakthus).

Lite senare kom MK60E5 som har ÄNNU mer avancerade digitala givare (och här måste du verkligen bara ha BMW Original). Här skickas informationen digitalt via ett BMW-proprietärt format där signalerna måste följa strikta regler om nivåer och tidsmarginaler.
Förutom hjulens rotationshastighet så skickar dessutom varje ABS-sensor numera även information om vilket håll hjulet roterar, om hjulet står stilla, vilket luftgap det är mellan sensorn och tonringen samt det ovan nämnda "Im alive" meddelandet.
Så dessa nyare ABS-sensorer är mycket sofistikerade och skickar massor med kodad information i specifikt format till ABS-styrenheten.
Därför är det ett måste att använda BMW Original sensorer (om du vill det ska fungera pålitligt).
Mr
177
Mr_OK
325Ci Cab -01
Ok, tack för förklaringen. Å det stämmer bra, jag har den blåa kontakthuset.
Då hoppas jag att det är bara att byta ABS givaren och radera felkoden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.