|
|
|
|---|---|
|
Hej! Efter en krock förra året slutade min värme att fungera, dom har luftat systemet och fullt på nån vätska och sa att dom löst problemet. den fungerar när jag kör på motorn men inte när jag kör på ren el eller Hybrid. Har någon någon aning om vad det kan vara för fel? | |
![]() 13.416 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nu kan jag lika mycket om PHEV'ar som jag kan om dieselmotorer, automatlådor och fyrhjulsdrift - det vill säga nada :-) Men... Ändåså lite nyfiken på problemet. Dessa system brukar väl ha en glorifierad vattenkokare (drivs av batteripacket och körs på typ 280V) som dels kan hjälpa till att hålla motorn i rätt arbetstemperatur (i de scenarios där det behövs) men agerar även som värmekälla vid el- och hybriddrift. Du har till detta en extra vattenpump (förutom förbränningsmotorns vattenpump och turbons vattenpump) för att cirkulera vatten genom EH (den glorifierade vattenkokaren). Du har dessutom en styrventil som kan isolera EH och den där extra EH vattenpumpen från resten av förbränningsmotorns kylsystem (så att när man är i eldrift så får man en effektiv liten krets där endast EH, EH vattenpumpen och kupéns ordinarie heat exchanger ingår). Så här finns ju en del komponenter som måste verifieras att de fungerar som de ska. @zaqqe : Vilka är "dom"? Är det en kaross- och lackeringsverkstad / skadecenter (som du kanske blev anvisad till av försäkringsbolaget)? Är det en BMW-auktoriserad kaross- och lackeringsverkstad? En kaross- och lackeringsverkstad / skadecenter har ju inga servicetekniker och är inte utbildade inom diagnostik, så för att hitta och lösa problem behöver man en servicetekniker med lämplig utrustning, tillgång till information, kunskap och erfarenhet. @zaqqe : Hur många timmars felsökning har egentligen utförts hitintills? Med felsökning menar jag exempelvis: - Vilka felkoder har de tagit fram och analyserat - Har man verifierat att IHKA kan prata över LIN-bussen till EH (den glorifierade vattenkokaren) - Vilka bidirektionella tester har utförts på de inblandande komponenterna - Kan man slå av/på EH (den glorifierade vattenkokaren) bidirektionellt - Drar EH ström när man slår av/på den - Kan man reglera EH i dess 6 olika steg bidirektionellt - Är det rimliga värden på temperatursensorn för utloppet på EH - Blir det någon skillnad om man försöker styra temperatur via IHKA istället för att direkt styra EH - Blir det någon skillnad när man nu låter BDC (Body Domain Controller) styra hela förloppet - Genom att monitorera vad EH, EH vattenpumpen och EH styrventilen kommenderas göras, ser man då att BDC och IHKA gör korrekta beslut - Kan man slå av/på EH vattenpumpen bidirektionellt - Drar EH vattenpumpen ström när man slår av/på den - Kan man öppna/stänga EH styrventilen bidirektionellt - Vilka spännings- och strömmätningar har gjorts på de olika anslutningarna till de olika komponenterna - Vilka temperaturmätningar har gjorts på de inblandade komponenterna Jag menar, finns ju hundratals uppenbara första steg att ta här för en servicetekniker :-) Så vad är egentligen gjort av detta? @zaqqe : Kom på en sak till som jag är lite fundersam/nyfiken på. Du upplever tydligt att det inte finns någon värme (när förbränningsmotorn inte är igång konstant). "Dom" däremot säger sig ha löst detta problem och säger därmed att det visst finns värme i alla driftlägen. Detta är ju en viss diskrepans måste jag ju säga :-) Då skulle jag gjort som så att jag skulle kört till "dom" och så får "dom" visa på bilen att värmefunktionen fungerar. Det bör ju få den saken utagerad och fastställt vad funktionens status egentligen är - tycker man ju :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.