AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
764

Handbroms E60 - inga hack men tar bra

ja
6
jarpemo
525iA Touring -03
Hej,

Problemet: Handbromsen går inte att låsa i något läge förutom i högsta läget. Då får jag ta i
Fråga: Vad behöver göras för få handbromsen att låsa förutom i högsta läget?

MVH

Glim
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Orsaken (eller orsakerna) till varför du har den dåliga kraften från handbromsen kan (grovt förenklat) komma från två huvudgrupper (när det gäller just detta fordon):
* Mekaniska defekter
* Justeringsrelaterade defekter

Beroende på vilken huvudgrupp orsaken (eller orsaken kommer ifrån) - eller om det kommer från båda huvudgrupper - så är svaret på "vad behöver göras" drastiskt olika.

Så innan man kan svara på "vad som behöver göras/bytas/köpas" måste man först undersöka problemet och svara på frågan "vad är problemet".

Är friktionsmaterialet på handbromsbackarna flång nytt och inte använda alls?
Eller är det något friktionsmaterialal kvar överhuvudtaget på handbromsbackarna?
Är insidan av bromsskivan, där handbromsbackarna går emot, i fint skick?
Är friktionsmaterialet (både på handbromsbackarna och insidan av bromsskivan) i fint skick och inte kontaminerade av olja, fett eller liknande?
Rör sig alla handbromskomponenter fritt och ledigt?
Har handbromsen alltid fungerat på denna bilen men blev plötsligt så dåliga som du beskriver eller har de gradvis blivit sämre och sämre över tiden?
Eller blev handbromsen dålig efter någon fipplade med bakhjulen eller runt handbromshandtaget inne i bilen?
Är det rätt handbromsbackar monterade (jag har sett exempel på där man satt dit fel och anliggningsytan blir åt helsike fel med dålig handbromsverkan som följd)?
Är handbromsen på båda bakhjulen lika dåliga eller är ett bakhjul bättre än det andra?

Från vilken reparationsmanual följde du proceduren för att justera handbromsarna?
Bentley? Haynes? Chilton? BMW TIS (BMW's egna verkstadsmanual)?

Tänker främst på om redan provat att justerat handbromsen enligt (de korrekta) instruktionerna (men att det inte hjälpte)?
(Du vet the usual procedure - lås fast justerskruven vid handbromshandtaget i dess serviceläge, vrid justermekanismen nere vid respektive bakhjul tills det inte längre går att vrida hjulet, backa tillbaka 8 klick, lås upp justerskruven vid handbromshandtaget, applicera handbromsen 3-5 gånger för att sätta systemet, nu ska det vara bra låskraft redan vid 5:e hacket).
ja
6
jarpemo
525iA Touring -03
Stort tack för ett utförligt svar. Handbromsen har jag inte justerat. Den tar ordentligt i högsta läget men jag kan alltså inte få handbromsen (spaken) att ha motstånd upp till högsta läget. Den spärrar inte. Min Mini Cooper har ju bestämda hack då jag drar i handbromsen. På den kan jag ju ha halva handbromsen i då jag stannat. Jag vill alltså lätt kunna dra i handbromsen utan att behöva hålla hårt i handbromsen.
Jag kan skicka en film på vad jag menar då jag mekar igen dvs om några dagar.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jepp, E60 ska också ha bestämda hörbara klick precis som din Mini Cooper.
Och om du drar upp handbromsen förbi hörbara klick så ska handbromsen stanna där och inte gå tillbaka (förräns du trycker in knappen).
Fungerar precis på samma sätt som de gamla vinscharna för segelmaster som klickade och spärrhaken som gick i varje ny kugge som gjorde att det inte kunde snurra åt andra hållet - typ såhär
Länk

Jag börjar misstänka att något i din handtagsmekanism gått sönder (för så som du beskriver det låter inte helt normalt).
Länk

Är inte helt ovanligt att denna mekanism går sönder - inte vanligt men kan hända.
Det är därför jag inte bara slängde ut att du ska justera handbromsen, för jag misstänker att det är något mekaniskt fel någonstans (och först när det är åtgärdat så justerar man allt som sista steg).

Ja, lägg gärna upp en film!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.