AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
879

Service av växellåda bmw e61 535d

Ro
12
RostNilson
E36 325i -93
E38 740i/6 -94
E10 2002 -74
e61 520d -10
Lexus is200 -03

Hej! Jag köpte nyligen en e61 535d -06 med den berömda skottsäkra convertern... Bilen i fråga har bara gått dryga 22 tusen mil, är endast ägd av 50+ gubbar och är i ett väldigt bra skick. Den pendlar inte i varv, ger inga felkoder på lådan, och går väldigt bra, men jag tycker att är lite långsam i växlarna, och slirar lite väl mycket på convertern när den är kall. Min e39 530d med gm-lådan slirar inte alls lika mycket när den är kall. Tänker att en växellådsservice och xhp-mjukvara borde göra susen. Är det någon som har gjort en service på sin 6hp? Är det möjligt att göra själv med pallbockar och domkraft, eller behövs en lyft?

Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
Lyft är att föredra helt klart, sen så måste du byta oljetråget eftersom filtret är inbyggt i själva tråget, nivån på oljan justeras efter temperatur och då är ett diagnossystem att föredra för att kunna se oljetemp (typ INPA eller autocom), du får dessutom inte göra fel, blir lådan för varm och nivån inte är okej så ska bilen stå minst 6 timmar för att få ned temperaturen igen och proceduren måste upprepas.

Kan du inte skruva själv så låt någon annan göra jobbet.
Ka
3
Karlsson83
535d Touring 2005
Hej!
jag har en lika dan bmw som dig och jag gjorde den servicen själv ! Men är man själv gäller det att vara snabb under bilen när tempen i lådan börjar stiga så du hinner fylla på oljan innan den blir för varm !
Jag hade noll kunskap om bmw service innan ja gjorde detta så borde inte vara nå problem om du meckat bmw innan
Jag gjorde detta med bilen på pallbockar!

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.